Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een struikroos of klimroos?

In mijn nieuwe tuin staat een hoge roos maar ik kom er maar niet achter of dit een struik- of klimroos is. En hoe zorg ik ervoor dat hij wat meer bloemen in het midden krijgt? Nu zit alles boven. Ik heb me laten vertellen dat de rozen niet al te groot zijn en rood.

Groetjes Ellen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is zeker een oude struikroos die wat verwaarloosd werd .... door niet te snoeien werd ze beneden niet gestimuleerd om zich te vertakken, resultaat: een vrij iele struik met kleine bloemen en kale benen.
Als je een oude struikroos diep insnoeit, diep in de oude gesteltakken (bijv. op 30 cm) zal hij hoogstwaarschijnlijk nooit meer uitlopen en dus sterven, omdat je al het nieuwe blad wegneemt en daarmee haar fotosynthese.
Wat te doen?
Snoei de toppen nu in tot 4 á 5 ogen, het bovenste oog naar buiten gekeerd, haal het dode hout weg en na enkele jaren zal de struik voller en niet meer zo hoog worden, als de roos zo verzorgd wordt, veel zonlicht en regelmatig een beetje rozenmest krijgt, zullen ook de bloemen wat groter worden, er is ook kans dat van beneden af nieuwe scheuten komen, maar hangt ook af van de soort roos.
(Lees meer...)
Z512099
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk geen klimroos. Snoei eens terug tot een hoogte van +/- 20 cm overblijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding