Onze boom wordt ineens dor, is dit beestje de oorzaak?

Er staat een vruchtloze moerbei in de tuin die plotseling bruin wordt. Takken weggesnoeid en vind nu een parasiet; in wit hulsje ingekapseld rups-achtig zwart beestje van ongeveer 3 mm lang en 1 mm breed. Lekt oranjerood vocht. Zit voornamelijk in de oksels van de takken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Amadea
7 jaar geleden
Het omcirkelde beestje op de tweede foto lijkt verdraaid veel op de larve van een lieveheersbeestje. Vergelijk bijvoorbeeld met http://www.bertpijs.nl/blog/uploads/Coccinella-7-punctata_9238.jpg

Het beste antwoord

Op de allereerste plaats is er iets mis met je moerbeiboom.
Mogelijk staat hij in de winter in te natte grond.
In ieder geval is er iets mis met zijn weerstand en wordt de boom vatbaar voor schadelijke insecten.
In dit geval bloedluizen.
Deze komen alleen voor op zieke bomen en/ of op bomen die erg slecht groeien.
Deze luizen zijn niet de schuldige van het bruin worden van de takken.
De boom was al ziek, pas daarna kwamen de luizen.
Maak een mengsel van eenderde water, eenderde spiritus en eenderde groene zeep.
Smeer dit mengsel met een ronde stevige kwast op de luizen.
De meeste borstel je er mee weg, de rest gaat dood door dit mengsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

misschien wollige bloedluis? Die komt voor op vruchtbomen. Een beschrijving en tips voor kwijtraken vind je op het fruit-ABC: http://fruitabc.blogspot.nl/2010/04/wollige-bloedluis-bij-appelbomen-vraagt.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je tip en antwoord. Ik probeer op die site te komen maar dat lukt niet echt. Heb jij een tip om de boom wat meer weerstand te geven?