Waarom geven wij bv "gras" in de tuin de kleur groen en niet bv de kleur rood of geel? Wie heeft bepaald dat gras groen is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (10)

en waarom hebben bijna alle planten voor de kleur groen gekozen terwijl ze dat niet van elkaar afgekeken kunnen hebben toch?

Het enige antwoord op deze vraag is: Waarom niet?

het enige antwoord op elke waarom-vraag is overigens: waarom niet?

dank je
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gras van adel is anders gekleurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou het dan niet blauw moeten zijn? ;)
Zoals ze hebben afgesproken dat het ding waar je in woont een huis word genoemd, heet gras groen.
Niet iedereen zal dezelfde kleur zien, maar omdat er is afgesproken dat die bepaalde kleur groen heet is het voor iedereen normaal dat dat groen is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met de vraag waarom geven wij gras een bepaalde kleur, suggereer je dat wij mensen de kleur van planten bepalen. Dit is natuurlijk niet zo. Je kunt wel planten kweken in allerlei kleuren, maar gras is van nature groen.
Dit komt omdat ze chlorofyl bevatten, het groen van de bladgroenkorels. Dit wordt gebruikt voor het fotosynthese proces in de plant. Bij fotosynthese wordt een deel van het licht als energiebron gebruikt om koolstofdioxide en water om te zetten in glucose.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi en simpel.
Kudo: +1
dan valt het mos en het onkruid erin het minst op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een taal is ooit ontstaan uit klanken om elkaar te vertellen waar het om gaat. Toevallig is dat het woordje GROEN geworden bij gras Trouwens niet alle gras is groen, er is ook gras dat bijna wit is, maar ook geel, brons, purper en zelfs rood.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hieronder staat precies het zelfde alleen met andere woorden.
Je stelt hier eigenlijk een vraag met betrekking tot de semantische waarde die aan het woord wordt gegeven. Het feit dat deze semantische informatie bij dit woord hoort, zorgt ervoor dat we gras groen noemen.

De semantische waarde komt voort uit een historische ontwikkeling.

Wat meer over de 'betekenis' van groen, zie bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Femke Halsema!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen dingen in hokjes willen stoppen en er dan een willekeurige klank aan geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen die kleurenblind zijn zien het verschil niet.
Maar serieus, taal zit vol geheimen.
Ook leuk: dak, dok, dek, en dat soort overeenkomsten.