Wanneer kan je het beste beginnen met slakkenkorrels te strooien, om de slakken zo goed mogelijk te bestrijden?

Een dergelijke vraag is gesteld vraag is gesteld op Goeie Vraag, door Mr. Clever, een jaar geleden, (http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/tuin/beginnen-slakkenkorrels-strooien-tuin.318270: Wanneer moet ik beginnen met slakkenkorrels strooien in de tuin?)
maar meer dan een goeie tip voor natuurlijke bestrijding leverde dit niet op. Ik heb er te veel om te vangen, en wil ze graag zo veel mogelijk vermijden. Eerdere jaren ging ik pas strooien als ik ze kon waarnemen, maar misschien als ik vroeger begin, kan ik een grote aanwas voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
8.6K

Het beste antwoord

De eerste slakken zijn al wakker, maar er is nog geen schade aan planten.
Dat komt ook voor een groot deel, dat slakken maar heel weinig plantensoorten eten!
De tuinhosta´s zijn straks als eerste aan de beurt.
En in de groentetuin als eerste de sla.
Alles is dus afhankelijk hoe ver de natuur zich gaat ontwikkelen.
Zodra de hosta gaat uitlopen, of andere kwetsbare tuinplanten, beginnen met spaarzaam te strooien.
Dus moet je het wel vast in huis hebben.
En koop dan A.U.B. geen gewone zeer giftige slakkenkorrels, maar die van ECOstyle
Bij gewone slakkenkorrels breng je zeer veel schade toe aan de natuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat mij ook niet zozeer om de planten, maar om het feit dat ze echt overal zitten. Ik kan geen raam of deur open laten staan, en iedere stap die ik zet in de tuin 's avonds stap ik er wel op één. Ik heb de natuurlijke slakkenkorrels van de Action gekocht, die moeten hetzelfde zijn als de Escargots (alleen veel goedkoper). Ik zet nog wel een vraag op GV of ze inderdaad ook onschadelijk zijn, anders koop ik alsnog de ECOstyle.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die van Action ken ik niet, maar mogelijk werken ze het zelfde, je zou kunnen vergelijken wat er op het pak staat.
De Segrijn slak , meest voorkomende huisjes slak, wordt nu wakker uit zijn winterslaap, om dan tegen donker de tuin in te gaan.
Probeer je tuin zo vogelvriendelijk te maken zodat je merels en lijsters in je tuin krijgt, ook egels en padden eten slakken.
Anders net bij het donker worden, met een zaklamp de tuin in en raap ze dan op, vooral bij regen een succes.

Andere antwoorden (1)

Toevallig gisteren op de radio gehoord: het heeft geen enkele zin om preventief slakkenkorrels te strooien. Je kan dus het beste pas beginnen met slakkenkorrels zodra je slakken in je tuin waarneemt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens de onderstaande bron leggen slakken in april eitjes die na 3 weken uitkomen. Ik zou dus de boel in de gaten houden of er al kleine slakjes zijn en je dus moet strooien, vanaf eind april.