Hoe moet je een mispelboom snoeien en wanneer is de beste tijd daarvoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12K

Het beste antwoord

Bij Mispels geldt: niet snoeien is vaak beter dan wel snoeien. Als je wel wilt snoeien omdat de boom bv te groot is geworden:

Snoeien en oogsten
Een mispel moet je zo min mogelijk snoeien. Hoe meer je snoeit, des te meer verticaal groeiende scheuten. Een jonge struik moet door middel van snoeien worden opgeleid: drie of vier hoofdtakken worden in de beginjaren aangehouden. In de winter worden deze hoofdtakken met eenderde van de lengte ingesnoeid. Er zullen in het daaropvolgende seizoen veel zijtakken aan deze hoofdtakken worden gevormd. Mispel bloeit op tweejarig hout. In navolgende jaren worden alleen oude vruchttakken weggeknipt als de kroon te dicht dreigt te worden. Snoeien op bevordering van sporen is niet nodig.

Deskundigheid op het gebied van snoeien is ook niet nodig om toch vruchten te krijgen. Een mispel heb je op stam of je maakt er een waaiervorm van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elke boom kun je in de regel het beste snoeien als de vruchten en het blad weg zijn en de groei van het voorjaar nog niet is ingezet.