Welke voorwaarden heeft koriander nodig om uit te groeien tot een mooie sterke plant?

Ik houd van koken met verse kruiden en kweek mijn kruiden zelf. Ik ben gek op koriander, met het kweken van koriander heb ik een probleem. Op de verpakking staat: "zaaien: het hele jaar door". Dit doet vermoeden dat het om een makkelijk te kweken kruid gaat. Echter als ik het binnen zaai en kweek wordt het een slap miezerig plantje. Mijn ervaring is sowieso dat buiten gekweekte planten steviger worden. Zet ik de koriander buiten, kwijn hij wat, gaat hij spoedig bloeien, schiet in zaad en doet daarna weinig meer. Zaai ik de koriander buiten dan heb ik helemaal geen resultaat. Er komt wel iets op, maar daar houdt het ongeveer op.
Ik heb bij mijn huis een stuk kruidentuin. Hierin groeien: tijm, peterselie, bieslook, munt, rozemarijn en salie. In deze bak probeer ik ook koriander te kweken. Basilicum lukt ook niet op deze plaats omdat slakken daar erg gek op zijn. Kweek die nu in bakken. Lavas en selderie kweek ik verder van huis omdat selderie niet in de buurt van de peterselie wil groeien.
Maar de aanhouder wint, dus ik heb weer koriander gezaaid (binnen) en wil deze over een tijdje buiten gaan planten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
6.6K

Het beste antwoord

Het zal altijd wel een probleem blijven ik heb het zelf ook opgegeven. Zogauw als er een groeistoring is, zoals even te droog, te warm te koud of te weinig voeding, is de groei er uit en gaat de plant als reactie hierop bloeien. Meer eenjarige kruiden hebben hier last van vooral de soorten die van nature veel warmte nodig hebben. Deze planten worden hier in kassen gekweekt waar geen groeistoring optreed en ze dus goed door groeien en niet snel in het zaad zullen komen. Basilicum heeft vaak de zelfde problemen. Vaste kruiden zijn veel gemakkelijker dan eenjarige. Zorgen voor een zeer vruchtbare goede grond en voldoende licht kan soms helpen. De grond vervangen door een goede potgrond b.v. Maar ook dan bijmesten met b.v. cultera. Nooit kunstmest gebruiken. succes. groeten eddijst
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt. Als dit zaaisel ook niet lukt, zal ik de moed maar opgeven. Hobby moet leuk blijven en geen frustratie worden.
Groeten

Andere antwoorden (2)

kweken is eigenlijk niet de moeite waard. gewoon lekker bij de turkse groentenboer/slager halen. voor een paar cent een hele bos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het zaaien van koriander ook wel eens geprobeerd... inderdaad is het vaak iets armzaligs dat er gebeurt...maar als je op tijd de bloeistengel eruit haalt wil het plantje nog wel eens uitgroeien tot steviger blad waar je in de keuken wat aan hebt. Wel binnen voorzaaien en na half mei buiten uitpoten in de volle grond.
In ieder geval heeft het veel warmte nodig en beschutting tegen de wind.
Overigens kun je het zaad ook goed gebruiken in de keuken.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt en dat van dat zaad weet ik, maar het was de moeite niet waard, zo weinig!