onze rhododendron uit de emmer in een grote pot gezet, nu gaat hij bijna dood, wat kunnen we doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
14.4K

Antwoorden (2)

Het meest geschikt voor een kleine tuin zijn de kleinbloemige rododendronsoorten, die vaak al in april bloeien. Afhankelijk van de soort worden ze 50 tot 100 cm hoog.
De grootbloemige tuinhybriden worden meestal ruim 2 meter hoog. Deze bloeien in mei en juni met bolvormige bloemtrossen. Rododendrons zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren. De struiken zijn wintergroen en goed winterhard. Het is een normaal verschijnsel dat de wintergroene struiken bij strenge vorst hun blad laten hangen.

Rododendrons houden van vochtige, humusrijke, zure grond en een standplaats in de half schaduw. Geef ze jaarlijks een flinke mulchlaag van tuinturf, compost of bladaarde, dat houdt de wortels koel en de aarde vochtig. De struiken mogen beslist geen kalk.

Gele bladeren en bladval kunnen veroorzaakt worden door een te kalkrijke, of een te droge standplaats. Meng bij een te kalkrijke standplaats een flinke laag tuinturf door de bovenlaag heen. Bij een tuincentrum zijn ook zakken aarde, speciaal voor rododendrons, te koop.

Snoeien
Rododendrons kunnen door snoei heel goed in bedwang worden gehouden. Ook als de struik van onderen kaal is of slecht bloeit kan een snoeibeurt wonderen verrichten. Snoei direct na de bloei.

Als de takken van onderen kaal zijn snoei dan diep terug net iets boven een slapende knop. Na korte tijd zal deze opnieuw uitlopen en meestal verschijnen er ook direct nieuwe bloemknoppen aan de jonge scheuten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rhododendrons zijn heel sterke planten en kunnen als je het goed doet, prima in een bak leven.
Wel moet dan de grond wel goede potgrond zijn.
Mag de grond NOOIT uitdrogen.
Moet je hem ook wel voeding geven.
Liefst uit de felle zon zetten.
En mag hij ook niet in een emmer/ pot staan die waterdicht is.
Hij komt uit een emmer, schrijf je, misschien is het daar al mis gegaan en stond hij na de winter in te natte grond, bij dit soort planten, net als bij coniferen, zie je dat pas maanden later als het warm gaat worden.
De kans dat het nog wat wordt is uiterst klein.