Hoe moet je een haag bijsnoeien die ongeveer 2,50m hoog is? De haag zijn allerhande dennensoorten. Welke materialen heb je nodig?

Stap voor stap graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Om het het netste te krijgen: Span een draad langs de bovenkant om eea netjes recht te krijgen. De draad net iets lager dan je wilt weghalen. Hetzelfde aan de onderkant, om een richting te houden.

Met een heggeschaar kan je vervolgens in draaiende beweging van beneden naar boven (!) de heg afscheren. Een ladder is makkelijk om de bovenste helft te snoeien.

Haal niet meer weg dan tot waar de heg groen is: Als je te diep weghaald (Tot voorbij het laatste groen) dan blijft de heg bruin: De meeste den-achtigen (Thuja, sparren) die als heg gebruikt worden lopen alleen uit op takken waar bladeren aan zitten.

Je hebt nodig:
Bij voorkeur een heggeschaar op electra / benzine
een snoeischaar
een laddertje
een paar meter touw
eventueel bamboestokken om het geleidertouw aan vast te binden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aan dennen zitten lange naalden en dennen worden vrijwel nooit gebruikt voor hagen, dus zal je andere coniferen bedoelen maar geen dennen.
Voor het snoeien van coniferen is het nu te laat.
Ook is niet duidelijk in je vraag, of de haag normaal is onderhouden, dus jaarlijks geknipt, of nog nooit is geknipt.
Een nog nooit geknipte haag, kan je hooguit met een snoeischaar uitstekende takken afknippen.
Of takken die door sneeuw zijn uitgezakt.
Sommige soorten coniferen kan je terugsnoeien tot het bruine gedeelte, zoals de leylandii en de taxus, maar andere soorten kunnen daar beslist niet tegen!!
Het wordt dus echt een klusje voor volgend jaar, eind voorjaar.
Gebruik voor het snoeien van de hoogte, een lange lat/ dunne paal, een touwtje spannen op 2.5 m. hoogte is niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let er wel op dat je de bovenkant smaller maakt dan de onderkant anders krijgt de onderkant geen zon en regen genoeg