Wanneer moet je beginnen met extra voeding te geven aan zelfgekweekte plantjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het hangt af van een aantal factoren.
Wat voor een plantjes zijn het, de ene plant onttrekt meer voedingsstoffen uit de grond dan de andere, hoe goed hebben ze het in die opkweekperiode gedaan, hoe forser en weliger de plant hoe meer voedingsstoffen de plant reeds verbruikt heeft.
Het hangt van de locatie af, zijn ze binnen of buiten opgekweekt, staan ze in een potje/bakje of in de volle grond, en als ze in de volle grond staan, zijn het dan plantjes die verplant moeten worden of juist moeten blijven staan.
Hebben de plantjes voor hun ontkiemen in de volle grond als extra hulpje b.v. een laagje potgrond meegekregen waarin ze kunnen opgroeien?
Hebben de plantjes veel concurrentie in 1 opgroeibakje en worden ze niet (op tijd) verspeend, dan moeten ze de aanwezige voedingstoffen met elkaar delen, dus moeten ze eigenlijk eerder uitgeplant.
Meestal worden ze uitgeplant/verpot als het plantje sterk genoeg is om de overgang te doorstaan. Dus al een aantal echte blaadjes en niet alleen nog maar de kiemblaadjes en een stengeltje/wortelstelsel dat het verplanten aan kan.
Als je ziet dat de plantjes het na een week of 6-8 minder gaan doen, te veel uitschieten en gaan slungelen, of de verhouding grond-wortelstelsel te klein wordt, is het zeker tijd om te verplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na een week of 6 is de aarde uitgeput, en begin je voeding te geven.

Toegevoegd na 43 minuten:
Er vanuitgaande dat je met verse potgrond begonnen bent.
Rieneke1