Hoe en waardoor komt het dat dit plantje dorre blaadjes krijgt?

In mijn balkonbakken heb ik in het voorjaar deze plantjes geplant,maar sinds een paar weken ziet het er zo uit [zie foto]
Ik geef geregeld plantenvoeding en met het planten heb ik ook nieuwe aarde gebruikt.
Wat is dit en waardoor komt dit en wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het een balkon met schaduw of volle zon? Mijn eerste indruk is verbranding, maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is beide,soms zon,maar vaker schaduw.

Het beste antwoord

Buitenplanten met harde bladeren, maar ook coniferen, reageren op te droog staan, pas veel later.( weken later, coniferen maanden later)
Soms weken later worden ze alsnog bruin, precies in een perioden dat het met de plant weer beter gaat.( vochtig genoeg)
Dus eigenlijk reageert de plant als het beter gaat, door het dode gedeelte van het blad af te stoten.
Over enige tijd kan je de dode stukjes er gewoon uit breken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blij met je antwoord Ed want ik dacht eerst dat ze dood gingen en ik ze weg kon gooien. Dus dit komt vanzelf weer goed als ik je goed begrepen heb. Is dit iets dat ik had kunnen voorkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben deze zomer een paar keer enkele dagen warm en sterk drogend weer gehad, dus is de grond een enkele keer te droog geweest, geef je daarna water, dan loopt het water zo de bak weer uit maar denk je voldoende water gegeven te hebben, maar blijft de kluit van binnen droog.
Op je foto is goed te zien, dat de plant zich aan het herstellen is, er komt al weer nieuw groen aan en mogelijk kan je de bruine delen al van de blaadjes afbreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan inderdaad zo zijn want er was met het warme weer niet tegenop te gieten. Moet ik dan alleen het bruin van de blaadjes weghalen of kan ik ook het gehele blaadje eraf halen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou alleen het bruin weghalen, anders hou je niet veel meer over en de ergste bruinen er af knippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dan weet ik dit,ik ben er wel even zoet mee want ik heb 4 bakken vol.

Andere antwoorden (1)

Het dor worden van de blaadjes van deze plant (die overigens Euonymus fortunei heet) kan meerdere oorzaken hebben. Het is van origine een tuinplant, en hij is toch wel wat gevoelig voor het uitdrogen van de kluit. In een bak op het balkon gebeurt dan nu eenmaal wat sneller, door de zon en de wind. Verder kan het ook zijn dat de plant teveel voedingsstoffen krijgt, door het bijmesten. Probeer in eerste instantie de potkluit wat vochtiger te houden (wat vaker water geven i.p.v. in één keer veel b.v.), en wat minder bij te mesten. Als het goed is, zou het verdorren dan af moeten nemen. In de bron wat algemene informatie over de plant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,ik zal kijken hoe het dan gaat met de plantjes.