In onze tuin vonden wij deze prachtige paddestoel die zich steeds verder uitbreidt! Wie weet wat het is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Het is de zwavelzwam! Deze zwam komt op veel loofbomen voor zoals de eik, robinia, tamme kastanje, populier, esdoorn, fruitbomen en wilg. Het uit zich voornamelijk op stam en takken, waar oude snoeiwonden en andere beschadigingen zijn. Deze zwam komt voor tussen mei en november en veroorzaakt bruinrot in het kernhout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me ook een zwavelzwam, die kan tot 50 cm groot worden.
Een zwavelzwam groeit _altijd_ op hout, dus ergens is een boom aangetast. Dat het vruchtlichaam niet op het hout zelf tevoorschijn komt/lijkt te komen, kan ook betekenen dat de schimmel zelf in hout zit dat onder de grond zit.
Als je bovengenoemde loofbomen of taxus in de buurt van de zwam hebt, zou ik ze goed in de gaten houden.
dudemeister
11 jaar geleden
je weet bij paddestoelen : rood = dood
nvt op deze maar het is maar dat je het weet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwavelzwammen kun je - mits ze jong zin - gewoon eten.
Maar paddenstoelen kun je beter niet plukken: er zijn er niet zoveel meer; als je niet héél goed weet wat je doet, kun je je akelig vergissen; los van eventuele giftigheid moet je ook veel weten van bepaalde combinaties: bepaalde inktzwammen kun je prima eten, maar niet als je er alcohol bij drinkt.