Hoe snoei ik mijn druif die vele uitlopers heeft?

Ik heb een grote druivenstruik staan. Tot nu toe maakte hij alle jaren enkele uitlopers per "grote hoofdtak". Dit jaar echter heeft hij ineens een heleboel uitlopers gemaakt. De druivenstruik is dus één grote bos van veel nieuwe loten met veel bladeren aan het worden.

Al die uitlopers zien er normaal uit. Dus geen "doorschieters" die alleen maar flink de lengte in schieten zonder stevig te worden of fatsoenlijk vrucht te dragen. Alle uitlopers zijn dus stevig, met gezonde bladeren, en op de voorlopers van de druiventrossen verschijnen op de normale plekken.

Hoe moet ik mijn druif nu snoeien? Moet ik al die takken laten zitten en ze straks op de normale manier snoeien? Of moet ik een flink aantal uitlopers verwijderen, inclusief de voorlopers van de druiventrossen? Wat is het beste?

(En, als extra vraag: heb ik vorig jaar iets verkeerds gedaan, waardoor mijn druif nu ineens zo enorm veel uitlopers produceert?)

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

Ongeveer vanaf deze tijd ,beginnen de druiven bloemtrosjes te vormen.
In het begin zijn die nog erg klein, maar wel duidelijk al een trosje.
Bij een gezonde groei, kan er op een scheut, meer dan een bloemtros zitten/ komen.
Na de laatste bloemtros, laat je nog een blad zitten en daarna de top er uit knippen.
Afhankelijk van de soort en de standplaats, zitten er nu net wel of nog net geen bloemtrosjes in, dus zou ik nog enkele weken wachten met snoeien.
Een druif is van naturen een wilde groeier met zeer lange scheuten, mogelijk was je druif vorig jaar nog niet helemaal volwassen en nu wel.
Denk dus niet dat je iets verkeerd hebt gedaan, komt bij dat vorig jaar zomer er ruim voldoende regen is gevallen, waardoor de druif sterk en gezond is geworden, dus nu een stevige groei.
En hoe dikker de nieuwe scheuten zijn, hoe meer bloemen/ druiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Mijn druif heeft al een week of twee duidelijk herkenbare bloemtrosjes, al zijn ze nog miniscuul. Maar het gaat me niet om het snoeien van de scheuten. Ik weet hoe dat moet, dus na de tros één blad laten zitten en dan knippen. Waar het om gaat is: ik heb nu zo enorm VEEL scheuten. Echt heel, heel veel scheuten. Die er allemaal goed uitzien, maar toch: het zijn er zo VEEL. Daarom vraag ik me af: is dat normaal? Moet ik ze *allemaal* laten zitten, en gewoon bij elke scheut na de tros één blad laten zitten en dan knippen? Met dit aantal scheuten kan ik straks de hele wijk van druiven voorzien...!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een zwak groeide druif, zal wel nieuwe scheuten maken, maar geen of nauwelijks bloemen vormen.
Aan een krachtig groeiende druif zitten aan bijna elke scheut wel een of meer bloemen, dus je krijgt een prima oogst dit jaar en dat heeft voor een deel weer te maken met de zomer van vorig jaar.
Dus ze lekker laten zitten.
Behalve opeten en uitdelen, kan je er ook lekkere jam van maken.
Tenminste als alles zo goed blijft gaan, wordt de zomer erg warm en droog, kan er nog meeldauw in komen, dan heb je niets meer..
ook in hele natte donkere zomers, gaat het nog wel eens mis.

Andere antwoorden (1)

Of je druif buiten staat of binnen in een kas heb ik niet gelezen, maar hoe ik zelf mijn druif verzorg die binnen in een kas staat wil ik wel vertellen en ik heb ieder jaar heel veel druiven. Allereerst moet je een hoofdtak blijven houden die je moet laten groeien. Alle zijscheuten snoei ik als ze twee trosjes hebben en na het volgende blad knip ik de scheut af. Dit doe ik bij alle uitlopers. Je ziet de trossen groter worden. Wat er verder nog voor scheuten aankomen, dat zie je wel, maar deze scheuten kun je allemaal hetzelfde behandelen of afknippen en bij een druif is het zo dat hoe meer je snoeit hoe harder de druif blijft groeien. In de groeitijd mag je blijven snoeien. In de wijngaarden bij de Moezel wordt dit zelf in het groot gedaan met machines.