Afgelopen voorjaar niet gesnoeid, wat nu?

Door ziekte afgelopen voorjaar de vlinderstruik, kiwi, lavendel, hortensia's, perzik niet gesnoeid.
Wat kan ik nu (zomer) het beste doen?
Alles opbinden, laten groeien en in najaar of volgend voorjaar drastisch terug snoeien?
Alsnog snoeien en met wondafdekker-vloeistof de takken insmeren? Wordt dat mooi?
Alleen kleine groene takjes nu snoeien?
Wat is het beste?
Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Bijna alle struiken en bomen kan je ook in de zomer snoeien, maar echter de meeste soorten hebben nu ook al bloemen of bloemknoppen.
Die ben je dan kwijt.
Ook is het voor sommige soorten helemaal niet belangrijk om ze ieder jaar te snoeien.
Vlinderstruik, maakt nu al bloemknoppen, zou ik dus niet meer snoeien.
lavendel staat nu te bloeien, kan je wel na de bloei voor de helft terugknippen( heggeschaar)
Kiwi hoeft bijna nooit gesnoeid te worden.
Perzik snoei je nooit.
Hortensia bloeit nu, snoeien pas volgend voorjaar. ( maart)
Dus ben je snel klaar. ;-)
Geniet er van, het is zo weer herfst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor de perfecte uitleg :)