Hoe lang kunnen vissen in een vijver zonder eten?

Mijn vader gaat op vakantie en ik heb beloofd langs te komen om de vissen in de vijver eten te geven. Wil alleen zo min mogelijk gaan, het is nogal een eindje rijden? Hoe lang kunnen de vissen in een vijver zonder eten? Er zitten wel wat plantjes in..niet enorm veel maar een paar lelies en nog wat riet. Ik denk dat er karpers of grote goudvissen inzitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
28.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben meer dan 80 goudvissen in een vijver van 2x4 m.
Ik heb ze al 2 maanden geen voer gegeven. Er zit wel veel beplanting in en waarschijnlijk hebben ze daardoor toch eten genoeg. Anders had ik wel een vis zien drijven. (er kan geen reiger bij)

Het beste antwoord

Het hangt sterk van het type vijver af, maar in het algemeen kun je de vissen beter helemaal niet laten voeren gedurende de tijd dat je op vakantie bent. Om vissen te laten groeien en vooral de maagloze karpers moeten ze eigenlijk continu kleine hoeveelheden kunnen eten. In kleinere vijvers met veel vissen is daar een hoop technniek voor nodig en moeten de filters regelmatig gereinigd worden etc.. De beste keuze als je weggaat is dan alleen de pompen en de techniek af en toe na laten lopen en ook een beluchter in de vorm van een luchtpomp inn de vijver zelf plaatsen en te stoppen met voeren, zodat er geen calamiteiten optreden. Stel dat jij een aantal dagen overslaat met voeren en je probeert dat te compenseren, dan bestaat de kans dat alles in het ongerede raakt, het voer wordt niet opgegeten en gaat rotten, de filters raken verstopt, vissen kunnen sterven en oook gaan rotten. Bij beluchting en stoppen met voeren is dat soort problemen te voorkomen. Omdat er altijd vissen kunnen sterven en daarna het water vergiftigen is het wel handig als je de techniek even naloopt en dode vissen verwijderd. Als je er dan toch bent kun je een klein beetje voer geven, dat ogenblikkelijk opgegeten moet worden. Eens in de 3 4 dagen moet genoeg zijn. Als de vijver niet van pompen afhankelijk is, dan kun je alles gewoon op zijn beloop laten en is het niet nodig dat er iemand naar kijkt. Vanwege het lage energiegebruik bij onderhoud hebben vissen geen problemen met de overschakeling naar alleen natuurlijk voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ten eerste vind ik dat als je zoiets beloofd dat je je an aan de afspraak moet houden en niet gokken dat ze blijven leven. Ikzelf heb een aquarium en als ik op vakantie ga heb je van die week tabletjes die langzaam oplossen. Misschien zijn die r ook voor vijvervissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet weten wat voor vissen het zijn en hoe groot ze zijn. Kleine vissen of goudvissen hebben niet perse extra voedsel nodig. Wat grotere vissen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als je een jaar lang de vissen geen eten geeft, zullen ze het allemaal overleven.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de zomertijd leggen dagelijks allerlei waterkevers, waterjuffers, libellen en de muggen niet te vergeten hun eitjes in het water, waaruit larfjes komen die voor vissen hun hoofdvoedsel is.
Komt bij,dat er ook nog allerlei insecten in het water vallen, zoals vliegen en bladluizen, ook dat is prima voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, en ik snap de min echt niet. Bovendien eten vissen ook algen, die in elke vijver (en aquarium) ook ruimschoots voorkomen. Ik heb een vijver met goudvissen, goudwindes en 2 koi, en geef ze alleen nu en dan eten als ik eraan denk, ze leven zo al jaren en groeien als kool! Aquarium idem: als je 2 weken weg bent, en het licht van aquarium uit laat, dan leven alle vissen nog als je terugkomt en je bent ook nog es van een boel algengroei af ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar grote karpers is een ander verhaal die heeft niet genoeg aan een paar larvjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dan kan je wel een paar weken met vakantie zonder te hoeven voeren.
In heb twee vijvertjes met goudvissen tussen 10 en 15 cm. Het is zeker al vijf jaar geleden dat ik voer in deze vijvers gooide. Maar ik heb dan wel planten in de vijver en dus genoeg natuurlijk voedsel voor de vissen. Vissen (ook in aquaria) gaan eerder dood door te veel voer te geven. Ik denk als je één keer in de week gaat, de vissen dat hoe kunnen overleven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden vroeger (en nu praat ik over vijftig of meer jaren geleden) een vijver van ongeveer vijf kubieke meter water, die ongeveer 150 cm diep was. De vissen werden nooit gevoerd en er zaten toch karpers, vorens, baarzen en enkele zeelten in, plus wat goudvissen. Ik heb nooit dode vissen gezien. Er waren wel veel vissen die zelf insecten konden vangen, oa muggen, vliegen, en andere insecten.