hoe kan het komen dat mijn gazon nauwelijks meer regenwater doorlaat (eerst wel) en wat kan ik er aan doen, het wordt zo'n modderzoitje:( )?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
6.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit je op kleigrond? Die kan dichtslempen, waardoor er een soort waterdichte laag ontstaat. Die laag moet je doorbreken, de beste methode is zoals jc54 al zegt, met een riek of bij zware klei met een spitvork.

Het beste antwoord

Eerst verticuteren, dat is gaatjes prikken in het gazon, zodat er weer wat lucht in de grond kan komen. En daarna denk ik dat het ook goed is om het gazon nog wat extra te verwennen.
In een tuincentrum is van alles te koop op dat gebied. Mest en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

verticuteren

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/43953-je-gras-verticuteren.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de prikrol er over, of met een riek prikken. Een riek heeft de voorkeur, omdat je daarmee dieper gaat.
11 jaar geleden
prikken helpt maar ook bemesten met bv compost zodat je meer wormen in je gazon krijgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gazon is een roofbouw op de grond en zijn structuur.
Gras haalt vrijwel alle voedingsstoffen uit de grond, stopt dan vaak met goed groeien en we krijgen er mos en onkruid en kale plekken er voor terug.
Het leven in de grond komt op een laag pitje te staan, wormen komen bijna niet meer voor en de grond slaat dicht.

Het probleem zit dus duidelijk in de voeding!
Gaan we weer mesten, dan zal het mos verdwijnen, het gras gaat weer groeien, er onstaan heel veel nieuwe wortels, die zijn nodig om het voedsel weer op te nemen, maar al die wortels maken de structuur van de grond weer normaal, hierdoor komt er weer zuurstof in de grond, die op zijn beurt weer de bodem bacterieën activeert, waarbij nieuwe voeding kan ontstaan en het weer aantrekkelijker wordt voor de belangrijke wormen in de grond.
Die wormen graven alsmaar gangetjes waardoor er nog meer zuurstof in de grond komt en het gras nog beter gaat groeien, waardoor de grond opnieuw goed doorlatend is geworden.

Of wel je moet je gazon bemesten.
En blijven mesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ook nog een optie is: maak met een grondboor gaten in de grond waar het meeste water blijft staan en stort daar grind in. Afvullen met een laagje aarde en een stukje gazon erop leggen. Volgt er nu weer een periode met veel regen, dan zakt het water snel weg in deze 'putten'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik geen kunstmest, dit doodt het bodemleven. Dit bodemleven heb je juist nodig om de grond luchtig te houden zodat het water ook goed weg kan.