Hoe stek je het makkelijkst een crassula ovata? Het wil mij maar niet lukken. één blaadje in zanderige grond beetje vochtig maar ze verschrompelen.

En wat is de groeisnelheid. Ik heb ook een plantje uit april van dit jaar en die is nauwelijks gegroeid. Het zijn natuurlijk vetplanten groeien niet snel. Maar ik had toch verwacht dat ik iets meer verschil zag sinds april. Hebben ze bijvoorbeeld een groeiperiode. Of kan je ze nog speciale voedingsstoffen geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
14.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef je behalve wat leidingwater ook mest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik gebruik geen mest. Wil het best proberen maar aan wat voor mest moet ik denken universele vloeibare pokon? En ik gebruik indien mogelijk regenwater omdat daar minder kalk inzit. Zodat het zand minder snel wit uitslaat wat de kans op schimmels dacht ik kon verkleinen.

Het beste antwoord

Heel veel vetplanten kan je uitstekend stekken door een volwassen baadje af te breken en dat te stekken.
Echter bij een Crassula, is het beter dat je een topstekje neemt, blaadjes stekken lukt bijna niet en wil je blaadjes stekken, dan leg je dat blaadje op een schoteltje, geef het geen water en na een half jaar of zo, komen er worteltjes aan.
Neem je een topstekje, leg dan dit stekje droog weg op een lichte plaats.
Minstens enkele weken tot wel een maand.!!!
Hierdoor krijgt de stek een prikkel om te overleven en na het planten zal de stek snel wortels maken.
Na de vorming van wortels, zal de stek toch ook de nodige voeding moeten hebben, dus is mesten noodzakelijk.
gaat alles goed, dan zal de stek in een jaar tijd uitgroeien tot een flink plantje.
De Crassula, groeit in de perioden van langer daglicht en heeft het liefst volop zon.
In de donkere dagen van de winter staat de groei meestal stil en is de vetplant in zijn rusttijd.

Toegevoegd na 14 uur:
Op de foto het stekken van een blaadje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De plant slaat water op in de dikke bladeren en is zo aangepast aan droogte. Als men te veel giet dan rotten de wortels weg. De doordrenkte aarde moet tussen de gietbeurten enigszins uitdrogen en er mag geen water in de pot blijven staan. Als vuistregel kan worden gesteld: In de zomer eens per veertien dagen gieten en in de winter eens per maand.
[bewerken]Temperatuur
In de zomer behoeft de plant in dit opzicht niet veel zorg, zowel binnen als buiten zal de crassula goed gedijen maar tijdens de winter is het snel te koud of te warm. Het optimum ligt dan tussen 6 en 12 °C, bij lagere temperaturen gaat de plant door de kou kapot en boven de 12 °C verliest de plant zijn vorm doordat de groei continueert bij een lage lichtintensiteit.
[bewerken]Licht
Een lichte plaats zonder dat de plant langdurig aan felle zon wordt blootgesteld.
[bewerken]Bemesting
Twee keer per maand tijdens de groeiperiode.
[bewerken]Vermeerdering
Afgebroken bladeren vormen boven de grond worteltjes. Mits de plant goed verzorgd is kan een blad in de grond worden gestoken en als men vervolgens niet te veel water geeft groeit er een nieuw exemplaar.
fremar
11 jaar geleden
je kan ze prima stekken dmv takjes gewoon in een flesje water, ze vormen makkelijk wortels na verloop van wat tijd.
vervolgens oppotten, en in de winter vrij droog op een onverwarmde kamer zo mogelijk.
wel veel licht geven.
in de zomer graag wat zonniger, en best veel water geven voor een vetplant.
succes!
Rieneke1