Kan je een bijennest gewoon laten zitten of beter de imker erbij halen?

Ik heb een zeer geliefde mezenkast bij het voorraam hangen, waar dit jaar alweer voor de 2e keer uitgevlogen is. Eronder en omheen staan de takken van een vuurdoorn, die op het muurtje om de hoek staat. Deze zijn nu bedekt met een witte laag bloemetjes, die later besjes worden.

Toen ik ontdekte dat er steeds bijen omheen vlogen en ook naar binnen gingen, besloot mijn zoon er een foto van te maken en zoomde flink in. Op dat moment vloog er net een hele dikke bij in die net door het gaatje paste.
Ik neem aan dat dit 'Hare Majesteit' de bijenkoningin was.
Ik heb besloten om ze gewoon hun gang te laten gaan en lekker mijn tuin te laten bestuiven, als ze niet gewoon genoeg hebben aan de vuurdoornbloesem. Welk risico loop ik nu of kan het geen kwaad?

amc
7 jaar geleden
in: Tuin
6.6K
SimonV
7 jaar geleden
Zolang een bijennest geen gevaar oplevert voor de omgeving kun je het nest het beste laten zitten en met rust laten. http://www.rentokil.nl/blog/bezige-bijen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijk heb je wilde bijen, of hommels, daar heeft een imker dus niets aan.

Antwoorden (1)

Af en toe beslist een bijenvolk van een imker om het hazenpad te kiezen, op zoek naar een nog beter oord. En de kans bestaat dat zo’n bijenzwerm zich bij jou in de buurt heeft gevestigd. Allereerst, maak je je geen zorgen, en probeer zeker niet zelf om deze beschermde insecten weg te jagen.
Een bijenzwerm (door sommigen een bijennest genoemd) is niet agressief. Bijen kunnen wel steken, maar ze sterven nadien. Indien je een bijenzwerm hebt gezien dan heeft het geen zin om de brandweer te bellen. De honingbijen zijn immers een beschermde diersoort geworden, en de brandweer zal je keurig doorverwijzen naar een imker die de bijenzwerm bij jou zal komen halen.
fremar