Welke bomen laten zich het makkelijkst zaaien?

Welke inheemse (voor Nederland/Zuid-Holland) boomsoorten zijn makkelijk op te kweken vanuit een zaadje in de volle grond? Om een stuk grond te beplanten ben ik op zoek naar boomsoorten die snel groeien, makkelijk te planten zijn, laag in onderhoud zijn en voordelen bieden voor de lokale biodiversiteit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Antwoorden (6)

De esdoorn, kastanje en de eik.
Alle drie bomen die hier van nature voorkomen en niet veeleisend zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kastanje is niet zo makkelijk te zaaien, die moet je eerst een tijd goed koud houden (stratificeren) en dan pas planten, en het duurt lang voor je een 'boom' hebt. Daarnaast worden steeds meer paardekastanjes ziek :-(
Het is nogal afhankelijk van de grondsoort en zuur of juist kalkrijke grond.
maar de volgende bomen kan je zaaien; Elzen, berken, Eiken, Esdoorn, Beuken, Haagbeuk, Tamme Kastanje, Paardenkastanje, Wilgen, Essen, Dennen. Sparren, Appels, enz.
Maar gemakkelijker en veel sneller kan je sommige soorten stekken, zoals de wilgen en populieren, of kopen als "bosplantsoen" dat zijn de jonge zaailingen van o.a. bomen.
Die kosten heel weinig en je bent twee jaar in het voordeel dan zaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veldesdoorn (Spaanse aak, Acer campestre) en iep (Ulmus). Ik heb volwassen bomen in de omgeving staan en word gek van alle zaailingen in m'n tuin (als je mini-iepjes/veldesdoorns wilt, of stekken van grauwe wilg: meld je maar).
Als je echt snel iets bomigs wilt hebben, zou ik inderdaad meer aan een griend denken, zeker als de grond die je op het oog hebt vochtig is: gewoon op elke anderhalve meter een tak van een wilg in de grond zetten (zie eerdere tips op GV).
Wil je ook iets doen voor de vogels, vergeet dan de meidoorn, sleedoorn, vlier en Gelderse roos niet (zie hier voor tips: http://www.tuinadvies.be/dieren_vogels.htm ).
Denk ook aan eventuele ondergroei/randbeplanting.

Hier : http://62.250.6.250/bomen/bomencd/index.html vind je onder andere een bomenkiezer, en een bomenboek met info per soort.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, esdoorns zijn heel lastig met hun talloze zaailingen. Ze groeien heel hard en worden enorm groot, en strooien dan met veel zaailingen etc. Je hebt al snel een bos.
Ik zou kiezen voor een eik. Prachtige boom de eikels zijn als herfstdecoratie ook leuk, de Gaai is er stapel op en kwam de hele winter door eikels zoeken en eten. Een van mijn kinderen stopte jaren geleden zo`n eikeltje in de grond en met succes, het is nu een geweldige boom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis de notenboom in de rijtjes.

Notenboom heeft menig voordeel, naast de vrucht die ook eetbaar is voor de mens houdt hij zijn omgeving aardig mug vrij en groeit behoorlijk snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al genoemd: kijk bij buren etc of zij wilgen of esdoorns hebben, knip takjes af en stop ze in de grond. Volgend jaar een boom (gaat stuk sneller dan zaaien). Denk ook aan fruitstruiken: de jostabes, de kruisbes, de aalbes, de framboos, de braam, de Japanse wijnbes... ze zijn allemaal gemakkelijk te kweken via jonge stekjes of via het afleggen van takken in de grond... Na enkele maanden zitten er wortels aan en volgend jaar heb je je eerste fruit!