Hoe houd je een bougainvillea op het terras mooi?

Volgens de beschrijving heeft hij een temperatuur nodig van minimaal 18 gr. en dat is het hier 's nachts bijna nooit. Toch zou het moeten kunnen lijkt mij. In Griekenland zijn, buiten de zomer, ook niet alle nachten warm. Al vanaf oktober is het ook daar koud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Twee bougainville in het voorjaar gekocht in volle bloei . half juni uitgebloeid enorm gegroeid
heb ze elke week bij gemest met kristalon blauw ze zijn twee meter hoog nu .
heb afgelopen week de een gehalveerd met water .
Allemaal scheuten en heel veel groei . en geen knopen of bloei.
Ik heb de indruk wil hij overleven of voor nakomelingen zorgen moet hij gaan boeien
Ik ben benieuwd ik zal het in september laten weten .
C Tijssen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog even dit ,
Ik had vorig jaar 4 bougainvillea "s 2 van 2 jaar oud en 2 van 3 jaar oud
Alle 4 de zelfde behandeling gegeven in de winter 1 van de 2 van 3 jaar oud liep niet uit
in het voorjaar , het is nog altijd een raadsel , exact de behandeling gehad .
De geen die overbleef echt een plaatje prachtig bloeit vanaf begin juni.
Jammer dat we geen foto kunnen plaatsen .
Cris Tijssen

Antwoorden (6)

Even schaamteloos jatten uit de Trouw van afgelopen zaterdag, het was zo'n leuk stukje:

De bougainvillea gedraagt zich bij mij zo mogelijk nog onhebbelijker. Bij kwekers, op de markt, ja zelfs in tuincentra ziet hij er uit als een klimplant die niets liever doet dan uitbundig bloeien in onweerstaanbaar paars, lila, oranje, rood, roze, geel of wit. Voor ik het weet heb ik zo’n juweel gekocht en loop er mee naar huis. Maar zodra hij dan op mijn – lekker warm en beschut op het zuidwesten gelegen – terras staat, geeft hij de moed op. En niet veel later de geest.

De eerste keer dacht ik dat het toeval was. De tweede keer dat er schadelijke beestjes in gezeten moesten hebben. De derde keer begon het te knagen: wat heb ik fout gedaan? De vierde en vijfde keer wist ik: ik héb iets fout gedaan. Maar wat?

In zo’n geval is het handig om een gespecialiseerd tuinboek te raadplegen. Dat doe ik dus. Ik lees dat de bougainvillea uit Zuid-Amerika komt, maar dat hij het op een zonnig, redelijk beschut terras bij ons ook heel goed doet. Daar kan het in mijn geval dus niet aan gelegen hebben.

Het boek gaat verder: ’In de zomer wil de bougainvillea bijna dagelijks water hebben en eens in de veertien dagen wat mest. Ga daar mee door tot september. Stop dan met het geven van mest en verminder het water geven.’

Heb ik allemaal gedaan. En ja, het spreekt vanzelf dat ik de plant voor de eerste nachtvorst naar binnen haal en hem op een koele, lichte plaats zet. Dat hij daarbij zijn blad verliest, daar schrik ik niet van, ik weet dat dat er bij hoort. En nee, water krijgt hij ’s winters bijna niet. Behalve dan wanneer hij op uitdrogen staat.

Dan is het voorjaar en breekt er voor de bougainvillea, net als voor alle planten die binnenshuis hebben overwinterd, een nieuwe fase aan. Geen boek hoeft mij te vertellen dat de bougainvillea vanaf maart wat meer water wil hebben, zodat hij alvast kan wennen aan betere tijden. Net zo lang tot hij half mei naar buiten mag.

Maar wanneer ik er voor alle zekerheid het hoofdstuk ’Voorjaar’ op na sla, staat me een verrassing te wachten. ’Als u uw bougainvillea in het voorjaar aan de zeer droge kant houdt, zal de plant beter bloeien. De plant moet als het ware gepest worden om in bloei te raken.’

Het staat er echt: de bougainvillea wil gepest worden! Hij wil iemand die hem kwelt en tot op de wortels uitmergelt. Niet zo’n softie die dag en nacht met haar gietertje klaar staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel bemesten en veel water geven, op een zonnige plaats neerzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorjaar
Maart: voorzichtig wat meer water geven, maar de plant wel aan de droge kant houden.
Mei: op zonnige dagen op een beschut plaatsje op balkon of terras, 's avonds weer naar binnen zetten. Potgrond vochtig houden. Na IJsheiligen definitief naar buiten.
Zomer
Dagelijks water geven en eens per twee weken mest. Uitlopers opbinden; aan de uiteinden ontstaan nieuwe bloemen.
Najaar
Vanaf oktober water geven afhankelijk van weer - bij warm en zonnig weer dagelijks en bij kou en regen met mate. Na september geen mest meer toedienen. Voor de 1e nachtvorst naar binnen verhuizen in een koele kamer. Bladverlies is normaal. Plant verdampt dan niet of nauwelijks, dus weinig water geven.
Winter
De Bougainvillea absoluut niet laten verdrogen. Mest is niet nodig. Snoei kan in februari, maar niet te kort.

Lees meer informatie over de Bougainvillea op deze site:

http://members.home.nl/anita.middel/Mien%20toentje/bougainvillea.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf mei kan de Bougainvillea op een zonnige, redelijk beschutte plaats op het terras geplaatst worden. Het is wel raadzaam om de Bougainvillea bij nachtvorst gedurende de nacht binnen te zetten,

In het voorjaar de plant redelijk vochtig houden, maar niet te nat. Als je de plant in het voorjaar aan de droge kant houdt dan zal de plant beter bloeien.

In de zomerperiode vraagt een Bougainvillea bijna dagelijks water. Zorg er wel voor dat overtollig water uit de pot weg kan. 1 x per 14 dagen bijmesten.

In het najaar hangt de hoeveelheid water geven van de weersomstandigheden af. Stoppen met mest geven.
Voor de eerste nachtvorst moet de bougainville naar binnen om te overwinteren. Zet de Bougainvillea op een koele, lichte plaats. Een temperatuur tussen de 0 en 12 graden is het beste. In deze periode weinig water geven.

Voor aanvullende informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf al diverse keren een Bougainvillea gekocht.
Dit was altijd na half Mei, daarna in een grotere pot gezet
en in de tuin op een zonnige plek geplaatst. Iedere week
bemest en als het nodig was water gegeven,(bij droog
weer iedere dag) De plant groeide en bloeide tot aan de
vorst periode prachtig. Echt een genot om naar te kijken.
Maar jammer genoeg is het me nog nooit gelukt om de
bougainvillea de winter door te laten komen. Ondanks het
plaatsen in de koude kas (vorstvrij min. 3 graden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bougainvillea in bloei krijgen is een vak apart.
Als je deze bloem in een tuicentra koopt in het voorjaar in volle bloei , zou hij de hele zomer door moeten kunnen boeien . Alleen als hij te hard groeit laat hij het afweten .
Na de bloei in het voorjaar. en dan te veel mest geven blijft hij doorgroeien tot in de herfst .
Je moet die bougainvillea echt plagen ,droog houden dat hij net niet verbrand in de zon .na twee weken komt hij in de knop . En dan weer op de oude voet verder met voeding en water . September tot eind oktober in volle bloei .
C Tijssen