ik zet altijd mij auto in mijn tuin. in het huurcontract lees ik nergens dat 't niet mag. kan verhuurder mij toch dwingen ergens anders te parkeren?

ik vraag dit omdat ik laatst bezoek kreeg van iem die werkt voor de verhuurder, en die probeerde mij wijs te maken dat het verboden is om de auto in de tuin te parkeren. Ik lees dat nergens terug in het contract dus ik laat me auto lekker staan, maar ben toch benieuwd of de verhuurder toch nog stappen kan ondernemen als ie dat perse wil. de auto is niemand tot last en ik hoef ook geen stoep over om in mijn tuin te komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
7K

Antwoorden (5)

Er kan een gemeenteregeling zijn waardoor auto's alleen op aangewezen plaatsen mogen staan. Dan zou je een vergunning moeten aanvragen om je tuin tot parkeerplaats te maken.
Een tuin is niet bedoeld als parkeerplaats (denk ook aan vervuiling die kan optreden), dus als je niet in gesprek wilt met de verhuurder waarom die meent dat het niet mag, zul je zelf bij je gemeente moeten uitzoeken of dit toegestaan is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk vind de verhuurder het een aantasting van de kwaliteit van de buurt en kunnen anderen zich hier aan ergeren en er is vast wel ergens iets in het contract, waar dit onder valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dan wel niet expliciet in Uw contract staan, er staat wel mogelijk in Uw contract dat U zich als 'goed huurder' dient te gedragen. Dat is natuurlijk een rekbaar begrip. Maar U zult ook begrijpen dat het ook niet de bedoeling is dat iemand er - zichtbaar - een stapel oud ijzer gaat neerleggen, of een verzameling bouw'afval', zoals stukken buis en een stapel klinkers e.d. Even zal dat wel mogen, maar de verhuurder kan terecht bezwaar maken tegen Uw omgang met het woongoed als de situatie blijvend is of dreigt te zijn. Komt U er niet uit, dan kunt U nog altijd Frank Visser om raad vragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en grappig, maar waarom telkens "U"? De vraagsteller is geen hogere macht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. En dat juist bij mij, wars van titels! Ik verbaas en erger me er al over als ik in de krant lees over Majesteit, of Zijne Hoogheid... Daar zijn wij Limburgers veel te nuchter voor en is de afstand met Holland veel te groot. Ik begrijp het dan ook niet dat men die ere titels en benamingen nog steeds gebruikt. Ergerlijk. Maar 'U' hoort daar ook een beetje bij.
Het woord zegt het al "tuin " daar mag je geen auto in parkeren ten zij je dat via de gemeente en verhuurder een vergunning hebt en toestemming van verhuurder. Als ik u was zou ik mijn auto gewoon op de openbare weg parkeren om eventuele boete en/of wegslepen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook al is het een tuin die je huurt mag je er niet alles mee doen. je kan er dus opslagplaats van maken bv, je mag er niet zomaar een tuinhuisje opzetten, of een speeltuin maken voor de kinderen uit de buurt om maar even wat te noemen.
een auto in de tuin parkeren is net zoiets.
als je je auto er wil parkeren zal je dit bij de gemeente kenbaar moeten maken en kan deze toestemming geven of het afwijzen.

daarbij zit de kans erin dat er vloeistof uit je auto lekt die je niet in je tuin wil hebben (of mogelijk bewoners na jou)

men kan natuurlijk niet alles in een contract gaan zetten wat wel en niet mag in een tuin want dan heb je een behoorlijk boekwerk, en of je wel een stoep over moet om in je tuin te komen doet niets ter zake.

je hebt ook rekening te houden met de buren of mensen die langslopen en zich storen aan een auto in een tuin.

wil je geen boete zal ik de man die je kwam vertellen dat het parkeren van een auto in de tuin niet mag maar serieus nemen. hij komt er niet omdat iedereen het zo'n goed idee vind en omdat de regels dit toestaan.

als je wil weten welke regels hierop van toepassing zijn zal je even contact op moeten nemen met de verhuurder of met de gemeente.