Hoe kun je zaden het beste bewaren?

Luchtdicht of juist niet? En als de houdbaarheidsdatum tot januari 2011 is, kan ik het dan nog gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de spermabank

Het beste antwoord

Zaden niet luchtdicht bewaren, wel droogbewaren. Als er vocht bij komt zullen ze gaan kiemen. Het zijn levende organismen, dus als je ze luchtdicht bewaart, kunnen ze stikken. Houdbaarheidsdatum, staat er op maar heeft niets op de kous. De kiemkracht kän afnemen, maar hoeft niet. Onkruidzaad zit soms wel 10 jaar of meer diep onder de grond, en als het dan omhoog komt dan kiemt het nog.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan ze het best donker, droog en koud bewaren. luchtdicht maakt niet uit. zolang ze maar geen reden hebben om te ontkiemen. Geen licht, water of warmte dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaden kun je op verschillende manieren bewaren. Ze moeten in ieder geval droog worden bewaard en de houdbaarheidsdatum mag niet overschreden worden, want dan verdwijnt de kiemkracht.
Zaden van bijv. tuinbonen. erwten, peulen en bonen laat ik eerst goed drogen en dan kun je ze jaren bewaren in de diepvries.
Met kleinere zaden zoals bloemen e.d. weet ik niet of ze in de diepvries lang houdbaar zijn. Het is het proberen waard.