Wat is een geschikte plant voor een geveltuintje op het noorden?

moet tegen een stootje kunnen.
liefst geen klimmers die gaan woekeren.
ook niet te breed uitwaaierend over de stoep.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent iets belangrijks vergeten: Er moet een brandweerman in kunnen klimmen :D
Rieneke1
13 jaar geleden
hahahaaaha, mijn dennis mag tegenwoordig in mij klimmen ;))
en m'n katten gedragen zich ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi opgelost dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hosta's doen het altijd goed op schaduwrijke koele plekken. Hebben ook nog een heel mooi blad.
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt, maar hosta's kunnen niet echt tegen een stootje volgens mij?
je weet hoe dat gaat met die geveltuintjes: voor je het weet heeft een onverlaat z'n fiets tegen je planten gepleurd :s

Het beste antwoord

Ik woon vlak aan zee en dan moet je op de noordkant zeker een sterke plant hebben vanwege het zout en de aterke stormen die hier zijn. Ik heb een vuurdoren op mijn voorgevel staan en die is perfect! Hij blijft groen en in het voorjaar is hij wit van de bloemetjes, in het najaar en zelfs
nu nog, zit hij vol oranje besjes. Omdat er in een nis voor het raam op het noord-oosten een mezenkast hangt is het een geliefde nestplaats geworden. Wat wil je ook, met een 'restaurant 'om de hoek? Hij zit heel vaak vol vogeltjes want die zijn er dol op. Hij groeit snel maar woekert niet. Wel af en toe even de schaar erin om hem in vorm te houden. Hij moet ook wel af en toe aan de trellis gebonden worden om hem compact te houden, maar het is altijd een blikvanger.

Toegevoegd na 5 uur:
In de border op het noorden heb ik al jaren een gebroken hartje staan. (Dicentra spectabilis). Hij begint al vroeg in het voorjaar te bloeien en wordt een ware struik met fris groen blad. Hij wordt niet al te hoog, maar wel breed als je hem niet bijhoudt. Af en toe deel ik hem en waar ik hem ook plant, hij groeit lustig verder. In de winter verdwijnt hij onder de grond net als mijn hosta`s. Dat zijn trouwens ook perfecte planten op het noorden, zelfs in de diepste schaduw. Echt, een hele mooie bladplant met in het midden enige stelen met bloemetjes in een felle kleur, van juni -sept. bloeit hij. Nog een heel dankbare met ook in het najaar mooi blad (groenblijvende plant) is de schoenlappersplant. Ik houd vooral van planten met een decoratief blad.
amc
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hosta's ben ik niet wild van, eerlijk gezegd.
een gebroken hartje zou leuk zijn :)

Andere antwoorden (3)

Je zou een klimhortensia kunnen doen, die in een pot oid zetten om het woekeren tegen te gaan. Probleem is wellicht dat hij echt goed tegen de gevel vast groeit?

Anders uiteraard varens, kamperfolie, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier wat ideeën speciaal voor geveltuintjes, succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke zoekt informatie over planten voor geveltuintjes op het noorden, geen info over geveltuintjes op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Border
Voor de border zijn heesters perfect: dit zijn houtachtige planten die met meerdere stammen vanaf de grond vertakken. Er zijn veel varianten heesters, van bodembedekkers tot hoge struiken. De planten zijn ideaal voor tuinen waarin een boom te groot is, zoals een geveltuin. Gebruik voor de bodembedekking Akelei planten, deze zaaien zich lekker uit door de border zodat je volgend jaar nog meer van die leuke plantjes hebt. Je hebt deze planten in verschillende kleuren en verschillende hoogtes. Je kunt natuurlijk ook voor andere bodembedekkers kiezen zoals de Skimmia of de Bergenia. Het is leuk om de lage beplanting een beetje te ‘breken’ door ook hoge planten in de border te zetten. Een Cordyline is hiervoor zeer geschikt, deze Australische buitenpalm wordt maar liefst 1.25 meter hoog en is winterhard genoeg voor het Nederlandse klimaat. Ook mooi is de Azalea, ook wel de Rhododendron genoemd. Deze plant wordt 1 meter hoog en brengt met zijn prachtige roze bloemen veel sfeer in je tuin. Tip: Wanneer je een smalle gevel hebt krijgen de planten vaak weinig water als het regent. Zorg ervoor dat je de border dus regelmatig water en voeding geeft. Deze info staat er ook!!
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vind het ook niet echt een antwoord met specifieke ideeen waar ik wat aan heb.
maar evenzogoed bedankt voor de moeite :)
Scimmia ( div. soorten) Pieris ( div. soorten) Viburnum tinus vooral de roze bloeier, Ilex crenata, winterbloeiende heide ( div. soorten) Bontbladige Euonymus soorten, Sarcococca ( na- winterbloeier, die heel lekker ruikt) Osmanthus soorten, tuinazalea alle soorten, Maagdenpalm ( kleinbladige) Pachysandra, winterjasmijn ( klimplant) Klim hortensia, wat bloemen betreft is het vlijtig liesje de kampioen van bloeiende planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank ed!
ik ken ze niet allemaal, ik ga de boeken induiken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is wel zo, hoe minder zon ( op het noorden) hoe minder bloeiende planten, vandaar ook de vlijtig liesjes, die doen het geweldig op het noorden.
In principe kunnen alle groenblijvende planten op het noorden.