Wat zijn de voor en nadelen van vinyl, tegenover laminaat en vloerbedekking?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
11.6K

Het beste antwoord

Vinyl kun je, als je het lijmt niet meer verhuizen en soms kan dat wel bij laminaat en als je vloerbedekking los legt die ook. Verder is het niet repareerbaar itt laminaatstukken vaak wel. Het voelt kouder aan dan vloerbedekking.

Vinyl heeft als voordelen dat het goedkoop en duurzaam is, gemakkelijk te onderhouden en geluiddempend is tov laminaat, maar vooral makkelijk schoon te houden. Veel kleuren maken dat je het makkelijk aan kan passen aan je interieur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nadeel: grote kwaliteitsverschillen en dus prijsverschillen.

Voordeel: geschikt voor vloerverwarming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een vinylvloer zonder ondervloer, beter geluiddempend dan een laminaat vloer mèt ondervloer?? Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vinyl wordt allang niet meer gelijmd,alleen de randen worden vast gelegd.Wij hebben al meer dan 30jaar ervaring met vinyl en reparaties zijn vaak ook niet nodig,want als er iets op valt komt er meestal een scheurtje in en dat behoeft geen reparatie,omdat dat scheurtje niet verder "loopt".Wel moet je goede kwaliteit nemen,dus goed kijken naar de "dikte"van het vinyl en de vloer egaliseren,voordat je het legt,want anders zie je alle oneffenheden van de vloer door de vinyl heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conan, ik heb nogal een hekel aan het geluid van speelgoed op laminaat. Vallend speelgoed, rijdende auto's, knikkers. Dat probleem heb ik niet met vinyl. Omdat ik de andere nadelen van vinyl te groot vind hebben wij dus marmoleum in de woonkamer en hal en vinyl op de slaapkamers en zolder. Inderdaad brand: maar je kunt laminaat wel vervangen en dat scheurtje in vinyl niet, dat bedoelen ze met 'repareren'. Verder is vinyl lastiger te verhuizen omdat je er niet iets bij kan plakken of lengte/breedte kan veranderen zoals bij laminaatstukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb jij weer gelijk in,pelle.

Andere antwoorden (3)

Vinyl en laminaat zijn veel hygiënischer dan vloerbedekking. Ook in het geval van (stof)allergie zijn vinyl en laminaat veel prettiger. Je kunt de vloer lekker fris dweilen, hetgeen met vloerbedekking niet mogelijk is.
Laminaat en vinyl zijn makkelijk te reinigen dan vloerbedekking. Je pakt even gauw de bezem of een swifferdoekje. Voor vloerbedekking moet je altijd de stofzuiger pakken. In geval van jonge kinderen vind ik vinyl en laminaat ook veel prettiger. Vlekken zijn uit vloerbedekking veel lastiger te verwijderen (zo niet onmogelijk).
Vinyl is geluidsarmer dan laminaat.
Op laminaat zie je eerder slijtageplekken t.o.v. vinyl is mijn ervaring.
Vloerbedekking is warmer aan de voeten en doet ook warmer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grote voordeel van vinyl is dat het relatief goedkoop is,snel te leggen (maar niet altijd even makkelijk...) , gemakkelijk te reinigen, en vooral goed vochtbestendig. Om dit laatste te bereiken moet je al dure laminaat kopen.
Vloerbedekking zou ik zeker nooit aanraden. Het is totaal onhygiënisch en wordt gauw een broeihaard van bacteriën.
Koop wel goede vinyl als hij lang moet meegaan. te goedkope vinyl heeft de neiging om te verkleuren, scheuren etc. Hangt natuurlijk af waar je hem legt, in een berghokje mag je gerust goedkopere vinyl nemen.
Een vervelend punt met vinyl is dat hij statisch is, dus makkelijk stofdeeltjes aantrekt en dus gauw vuil is. Dat neutraliseert een beetje het makkelijke onderhoud. Dit heb je bv. niet met natuurlijk hout. er zijn echter ook vinyls in de handel die dit minder hebben.
Persoonlijk vind ik eerlijk gezegd natuurlijk hout of kurk een betere keuze.
Hout mag het dan wel niet vernissen maar beter oliën.. Je hebt hier ook versies in die tegen vocht kunnen.
bij kurk moet je zeker vernissen, maar ook dat is prima vochtbestendig.
12 jaar geleden
Alles heeft natuurlijk zijn voor en nadelen,
laminaat is (vindt ik) het minste produkt, niet vochtbestendig, gehorig, koud, en juist SLECHT bij allergie!

Vinyl is makkelijk in onderhoud, minder gehorig dan laminaat, wel gehoriger dan tapijt...en vocht bestendig! vinyl is voetwarm en goed geschikt bij vloerverwarming!

waarom tapijt?

warm
zacht (goed voor je botten)
sfeervol
warmte isolerend (bespaard dus geld)
luxe
geluiddempend (zacht voor je oren, en betere muziek)
comfortabel
slijtvast
veilig (zachte landing)
decoratief

en een goed tapijt is goed te reinigen, ook is tapijt een betere vloer als het om allergieën en fijnstof gaat!