Waarom hadden de mensen in de jaren 70 veel meer planten in huis dan tegenwoordig?

En hoeveel planten hebben we tegenwoordig nou nog in huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.1K

Het beste antwoord

Ik heb een plant in huis.
Een soort van orchidee.
Die ging niet goed en nu laten we hem vooral met rust en dat vindt ie prettig: hij begint weer helemaal op te bloeien.

In de jaren 70 was het gewoon mode.
Veel planten.
Veel stekjes.
Het hoefde niks te kosten want je kweekte zelf je kamerplanten en ruilde met al je vrienden en kenissen de stekjes.

Je was er heel veel mee bezig.
Maar ja, toen had je geen computer, geen e-mail, geen GV, geen Iphone, geen laptop, mobiele telefoon, amper een camera, maar geen fotobewerkingsprogramma, geen WII, geen playstation, geen ........
...enfin, een heleboel niet
wel een hertshoornvaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je hertshoornvaren, wat was dat ding populair!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En papyrus, en 'aspergeplant', en varens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en chinees lantaarnplantje....en citroengeraniums waren soms hele bomen....:)
helemaal eens met wat er allemaal niet was, dus meer tijd voor enz :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België was dat de Sanseveria of 'vrouwentongen'. Die stonden vroeger in élke huiskamer :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar uh.... je kunt ze nog steeds kopen hoor!!!
Back to the 70ties ;-)))

Andere antwoorden (7)

In de jaren 70 hadden de mensen meer tijd voor de planten te verzorgen .
Nu gaat het werken voor en carrière.
Planten in huis halen is makkelijk maar ze hebben liefde en verzorging nodig en daar ontbreekt het weleens aan.
Als je wat ouder bent en niet meer hoeft te werken komt dit vanzelf weer terug.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin klopt niet.
Als je niet meer hoeft te werken ga je zo vaak weg
dat je geen tijd hebt voor planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de jaren 70 moesten mensen ook werken, hoor. Ik onder andere :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was gewoon in de mode...terug naar de natuur was helemaal hip...
In de jaren 70 waren verschillende grote planten nieuw en populair: de ficus benjamin en de yucca bijvoorbeeld.
40-60 planten in je huis was niet ongewoon. Vensterbank vol, in elk hoekje een plant in huis. Aan de muur rotan plantenhouders. Huiselijk, gezellig. Planten hoorden erbij, waren mode. Op markten plantverkopers vanuit grote vrachtwagens. Veel mensen sjouwden dan 3 grote planten voor 10 gulden mee naar huis. Bruine meubels, bruin oranje de kleur van veel keukenspullen, bloempotten...in die periode.

Toen kwam beige, daarna grijs, daarna wit. En werd het minder vol in huis. Ruim en licht werd populair. Een paar mooie planten als blikvangers, wat kleine plantjes in groepjes.

Ik tel mijn planten nu en het zijn er een stuk of 10. Is voldoende. Meer ruimte is er niet. Buiten op het balkon een 20-tal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft gedeeltelijk met mode te maken en wat op dat moment gangbaar is.
In de jaren 70 was er een enorme vraag naar kamerplanten. De laatste jaren is dit minder het geval. De aandacht van de consumenten is verschoven naar de tuin.

In de jaren '70 vinden een aantal grote veranderingen plaats. Om te beginnen verschuift de aandacht opeens van bloeiende planten naar die met (grote) sierbladeren. De ficus komt in tal van soorten op, alsmede de sierasperge en de dieffenbachia. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat dergelijke planten beter pasten in de moderne, rechte interieurs uit deze tijd. Dat geldt in ieder geval voor de koffieplant en de yucca die veel in dergelijke woningen opduiken. Men krijgt ook interesse voor een heel nieuwe, Oosterse plantencultuur, namelijk die van het bonsaiboompje.

In de nieuwe eeuw is er ook wel een zekere teruggekeerde interesse voor bepaalde bloeiende planten. Zo ziet men 's zomers steeds vaker bloeiende hortensia's in de woonkamer. Maar ook de orchidee mag zich in een grote belangstelling verheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is maar net wat de commercie heeft bedacht, dat is namelijk te koop. Wil je een citroengeranium of sanseveria als hij niet modieus is (bedacht door de commercie) dan moet je maar zien hoe je eraan komt :)
Ik denk dat ALS dit waar is dat het komt omdat nu veel meer mensen een TUIN hebben dan vroeger.

(met dank aan de vinex wijken). Vroeger woonden relatief meer mensen op bovenwoningen en haalden het groen dan maar in huis.

Nu heb je meestal je prive groen zo achter je huis.
Mensen vinden het dan wel zo makkelijk hun huis vrij van aarde en blaadjes te houden door maar geen planten in huis meer te nemen

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen doen nl nog wel in groen. Op een zondag dat ze open zijn is het bij de plaatselijke intratuin mogelijk NOG drukker dan bij de IKEA, maar wel vaak voor tuinspullen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, meer tuin(tjes) dan vroeger....en nu moet ook een heel kamer-meubilair in tuinvorm buiten staan....de commercie is niet dom :)
Jaren 70 was nog gewoon flowerpower tijd, Dus ja daar hoorden planten bij. Iedere mode komt wel weer eens n keer terug, dus het kan best zijn dat over n paar jaar alle kamers weer oerwoud zijn geworden
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt !
Je zou ze de kost moeten geven, hoeveel mensen hun hele zolder vol hebben staan, compleet met groeilampen en zo.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groene planten en bloeiende planten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
en hoeveel planten hebben we nog in huis: bijna geen, vier cactussen en twee kleine plantjes omdat ik die nog geërfd heb van mijn vader, dan moet je proberen er nog goed voor te zorgen nietwaar :)