Wat voor invloed heeft de staat van de badkamer voor taxatie van een woning?

Momenteel willen wij kijken naar het oversluiten van onze hypotheek om zo de overwaarde vrij te krijgen. Nu is het zo dat wij deels dit willen investeren en deels de woning verder af willen maken. Onze badkamer is wegens een beunhaas 2 jaar geleden in zeer slecht staat afgeleverd en met de noorderzon vertrokken. Wij willen de badkamer ook meteen aanpakken met het geld van de overwaarde. Onze woning heeft nu een hypotheek van rond de 285.000 euro en is nu rond de 500.000 euro waard. Om deze waarde te incasseren moeten wij onze woning dus laten taxeren. Ik vraag mij dus af of het misschien slim is de verbouwing voor taxatie te laten doen. Als het misschien een paar duizend euro scheelt op het totaal dan wacht ik liever af.

Hopelijk weet iemand een antwoord

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Laat maar eens een makelaar komen en vraag een taxatie zo en een met een vernieuwde badkamer.
ronron1212
3 jaar geleden
Je wilt dus een hypotheek krijgen van 500.000 euro je weet ook dat je daar over weer moet aflossen en rente betalen. Wat er komt niets gratis vrij.
Computoon
3 jaar geleden
Als je de rente over die verhoogde hypotheek wil aftrekken voor de inkomstenbelasting moet je op verzoek van de Belastingdienst aannemelijk maken dat de hypotheek besteed is aan aankoop, verbetering of onderhoud van een woning. Dus alle facturen en betaalbewijzen goed bewaren. De rente over een consumptief bestede lening is niet aftrekbaar. Bedenk ook dat het verhoogde deel annuitair of lineair moet worden afgelost, in maximaal 30 jaar.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Even een makelaar laten komen kost je rond de 500 euro. Ik snap dat de VS het hier stelt ipv meteen een makelaar te laten komen...
paulus811
3 jaar geleden
"Wij willen de badkamer ook meteen aanpakken met het geld van de overwaarde", daarmee zeg je toch eigenlijk al dat je het gaat doen NADAT de nieuwe hypotheek is goedgekeurd? Voorzover ik weet kun je niet met terugwerkende kracht verbouwingskosten meenemen in de nieuwe hypotheek om vervolgens de rente af te trekken.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis die moet hij toch laten komen want anders kun je niets aan je hypotheek doen.
Computoon
3 jaar geleden
Daar zitten haken & ogen aan. "Lening voor onderhoud en verbouwing
Hebt u een verbouwingslening voor uw eigen woning en bent u nog niet begonnen met de werkzaamheden? Dan geeft u het deel van de hypotheek of lening dat hoger is dan de eigenwoningreserve aan als eigenwoningschuld (box 1: werk en woning). Dit mag tot 6 maanden nadat u de lening hebt afgesloten. Zijn die 6 maanden voorbij en hebt u het geld nog niet gebruikt voor het onderhoud of de verbouwing? Dan geeft u het geleende bedrag aan als schuld in box 3 (sparen en beleggen). Voorbeeld U hebt een eigenwoningreserve van € 30.000. U gaat uw woning verbouwen en sluit hiervoor een verbouwingslening af van € 50.000. U mag nu een bedrag van € 20.000 optellen bij uw eigenwoningschuld. Over dit bedrag mag u de betaalde rente en kosten aftrekken. Het overige bedrag van € 30.000 geeft u aan als schuld in box 3 (sparen en beleggen). De rente en kosten over deze € 30.000 van de lening mag u niet aftrekken.". Zie ook site BD.

Antwoorden (2)

Een badkamer is persoonlijk. Daarbij zorgt een badkamer niet voor een waardevermeerdering, maar een "slechte" badkamer zorgt voor een waardevermindering. Daarbij is een taxatie een waardebepaling over het gehele huis waar de badkamer onderdeel van uit maakt. Je kan vaak wel van het slechtste uitgaan, dat de waarde met een slechte / onaffe badkamer de waarde van de woning is - de kosten van het maken van de badkamer. Dus als de woning 500k waard zou zijn, en de verbouwing van de badkamer 20k is, dat de taxatie uit zou komen op zo'n 480k.

De vraag is alleen of de woning inderdaad 500.000 waard is. Daar is juist die taxatie voor. Om de waarde te bepalen van de woning. Over het algemeen wordt bij de taxatie zowel de waarde van de woning bepaald zoals het nu is én wordt een schatting van de waarde van de woning aangegeven hoe het zou zijn na de verbouwing.

Houd in het achterhoofd dat een bank minstens de volgende zaken nodig heeft:
- werkgeversverklaring van de aanvrager(s). Niet ouder dan 3 maanden
- Taxatierapport (niet ouder dan 6 maanden).
- Als je een eigen zaak hebt, de IB aangiftes van de zaak van de afgelopen 3 jaar + prognose van het komend jaar, opgesteld door een accoutant of boekhouder.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik denk dat het net is hoe je het ziet. Wanneer je met een mooie badkamer 500K zou krijgen en zonder 480.000 zou dat dus een waarde vermeerdering zijn als ik op voorhand de badkamer zou laten maken toch? Het gaat mij meer om dat het geen te grote gevolgen heeft op de taxatie. En als zoals al andere hebben gereageerd de taxatie ook een na verbouwing kan maken is dat ook afdoende. Wat betreft of het inderdaad die waarde heeft..
Zoals gezegd de buren hebben ook rond die koers de woning getaxeerd gekregen. Zelfde constructie en een gelijke woning (2 onder 1 kap).
Wij hebben zelfs een dakkapel dus waarschijnlijk daardoor afgezien van de badkamer een hogere taxatie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@paulus, Dat kan wel als je het binnen 2 jaar laat doen en uiteraard facturen etc kunt aantonen bij controle.
De waarde van de badkamer heeft relatief weinig invloed op de taxatie waarde - hoogstens een paar duizend euro inderdaad, marginaal op een geschatte waarde van 5 ton. Taxateurs er maar met een half oog naar, en vooral of die badkamer er in zit.

Maar dit is nou typisch iets dat je met een bank of hypotheekadviseur moet bespreken. Verwachte waardevermeerdering kun je vantevoren in laten calculeren. Omgekeerd; een nieuwe verbouwing zal slechts een fractie kosten van de overwaarde (ik schat zo'n 10%). Los daarvan zal de bank moeilijk doen over het uitlenen van de rest van de overwaarde.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Denk dat het een aanname is dat de bank mogelijk zou doen. Zoals gezegd de buren hebben hetzelfde gedaan. Hypotheek oversluiten en overwaarde opnemen is niets nieuws. Ik ga het uiteraard ook zeker bespreken.
Was gewoon even benieuwd of iemand al op voorhand wat wist hier. Daar is het platform immers voor.