Zijn banken anno 2012 'soepeler' met het opleggen van boeterente bij vervroegde aflossing van 'n hypotheek?

Onze Nederlandse banken schijnen gebukt te gaan onder het enorme aantal hypotheken wat zij (in de de gouden jaren) hebben afgesloten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, er is gewoon een formule om te berekenen welke rente de bank misloopt en ze berekenen als boeterente in geval je een hypotheek voor het einde van de rentevastperiode stopt.

Zelf heb ik onlangs een hypotheek overgesloten met nog 13 jaar rentevastperiod te gaan. De boeterente was bij een eerste opgave 9.500 en absoluut niet onderhandelbaar. Omdat de rente bij DE bank daalde betaalde ik uiteindelijk bij de notaris nog maar 400 euro. Dat was leuk, maar het gevaar schuilt hem in het omgekeerde effect, want de boeterente wordt berekend enkele dagen voorafgaan aan het notarisbezoek.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met banken is de boeterente niet onderhandelbaar. De boeterente wordt berekent volgens de "contante waarde berekening" met veelal een extra kostenpost die uiteen loopt van administratiekosten tot 3 maanden rente extra. Daarnaast gebruiken ze de rente die behoort bij de restant periode dat je rente vast staat als uitgangspunt Buiten deze kosten betaal je ook de oversluitkosten voor de notaris, taxatiekosten en afsluitprovisie of advieskosten. Dit betekent dat de nieuwe rente al ongeveer 0,2%-0,4% lager moet zijn om kosten neutraal uit te komen. Om uiteindelijk voordeel te behalen moet de rente dus nog lager zijn om het oversluiten rendabel te maken. Je zal moeten (laten) berekenen of wat je in lasten bespaard in de nieuwe situatie binnen de gekozen rentevast periode alle kosten meer dan worden terugverdiend en wanneer je de kosten mee gaat lenen over de restant looptijd omdat je daarna over het extra geleende bedrag rente blijft betalen. Veel oversluiters denken goedkoper uit te zijn maar hebben feitelijk nadeel omdat ze alleen kijken naar wat er maandelijks moet worden betaald. Je hebt wel mogelijkheden om echt voordeel te kunnen behalen. In het eerste antwoord wat hier staat betreft dit puur geluk hebben. Overigens staat er dat de boete minder werd door het dalen van de rente en neem aan dat er stijging is bedoeld omdat anders de boete hoger zou zijn geworden. Ik adviseer echter niet op geluk in te zetten want dan kun je ook verliezen als de rente dus daalt en de boete toeneemt. Een optie die wij gebruiken is om de nieuwe hypotheek muv de offerteaanvraag gereed te maken en te wachten op het stijgen van de rente. Op dat moment vragen we de nieuwe offerte aan. Net als afgelopen november en december zie je meestal dat de rente snel verder omhoog gaat wat veelal binnen 2-4 weken gebeurd. Wanneer je vervolgens passeert is de boeterente aanzienlijk lager of helemaal weg. En wanneer de rente niet verder stijgt laten we de offerte gewoon verlopen en wachten we weer af. Als klant weet je dat je voordeel gaat komen en dat het wachten veel geld kan opleveren. Als adviseur bedien je de klant op maat zonder snel te willen verdienen.