Dat hangt van je persoonlijke situatie af. Je kan het beste laten informeren door een financieel adviseur mocht je plannen hebben in deze richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien de Zeer lage hypotheekrente lijkt het me heel verstandig, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe jouw rente nu is.
Verders zijn het rare tijden, niets is meer zeker, er lijkt wel een herstel aan te komen, er worden ineens meer huizen verkocht en als dit gaat doorzetten, dan zou de rente wel weer kunnen stijgen en dan ben je te laat.
Gewoon nu even met je bank gaan praten, bijna zeker dat het een voordeel oplevert.
Vergeet niet dat je al een hypotheek hebt of het nu slecht of goed gaat, je hebt alleen nu een kans om minder tegaan betalen.
Dus wat let je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Lage rente? Dan heb je de ontwikkelingen de afgelopen 2 jaar niet gevolgd. De rente is in die tijd minstens 2 procentpunt gestegen. Wellicht vergelijk je met een situatie van 15 a 20 jaar geleden, dan heb je gelijk. En 'vrijwel zeker dat het voordeel oplevert' is naar mijn mening iets te stellig. Als de rentevastperiode niet is afgelopen, krijgt'de vragensteller te maken met boeterente die flink kan oplopen en taxatiekosten, afsluitprovisie en notariskosten als hij/zij de hypotheek bij een andere bank afsluit (ook dat kan nog een voordelige optie zijn namelijk)
Dan moet je heel erg goed nadenken over hoe *JIJ* denkt dat het met de rente zal gaan.

ALS je denkt dat de rente in de komende jaren weer omhoogkruipt, dan kun je hem beter nu lekker laag vastpinnen, voor een lange tijd (10 jaar?), zelfs met de boete die je betaalt.

ALS je denkt dat hij nog verder omlaag zal gaan moet je dat niet doen, of dan kun je oversluiten met een variabele rente. Die is dan nog laag ook, want variabel is altijd goedkoper dan lang vast. Op het moment dat je *denkt* dat de rente weer omhoog zal gaan, sluit je wederom over: en dan voor 10 jaar vast of zo.

Het gaat dus om je inschatting wat de rente NU gaat doen. Laat je niet gek praten door adviseurs. Of Liever gezegd, doe dat WEL, en luister naar minstens 3 of 5 adviseurs van verschillende instellingen. Een bank, een verzekeraar, een financieel planner, ze hebben allemaal weer andere uitgangspunten, inzichten, en belangen.

Verdiep je er wel in. Doe *niets* wat je niet begrijpt!! Want het is je eigen beslissing, je kunt nooit wijzen naar 'die proffesionals' want ze zitten er allemaal weer anders in met andere belangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij beleggen en andere financiele transacties blijft het een gok. We kunnen niet in de toekomst kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
onzin. Het is een kwestie van calculeren om op de euro nauwkeurig te kunnen bepalen of het zinvol is. Stel je zit nog vijf jaar aan je huidige rentevast periode vast (want die loopt nog, anders heeft de vragensteller het niet over 'oversluiten'), dan kun je het percentage voor 5 jaar rentevast nemen, boeterente erbij, eventueel effect op een spaarhypotheek niet vergeten plus bijkomende kosten en precies uitrekenen wat je in de huidge en oversluitsituatie zou betalen.
'De crisis' heeft er helemaal niets mee te maken. Je weet wat je nu betaald, je kunt navragen wat je in een oversluitsituatie moet gaan betalen en je weet of het voor-of nadelig is. Vergeet niet dat een lagere rente ook effect heeft op het spaardeel als je een spaarhypotheek hebt (je krijgt er de rente over die je over je schuld betaald).

ALs de huidige rentevastperiode nog loopt, moet je ook de boeterente, eventuele taxatie en notariskosten meenemen. Beperk je ook niet tot je huidige bank, een andere bank is misschien wel veel gunstiger, al moet er wel een flink rentevoordeel te halen zijn om de afsluitprovisie en overige kosten goed te maken. Daar krijg je namelijk mee te maken als je van bank verandert, bij je huidige bank heb je die kosten niet. Voorbeeld, vind je een bank met 0,5 lagere rente, dan scheelt dat bij 300.000 euro hypotheek 15.000 over een rentevastperiode van 10 jaar. De kosten om naar een andere bank over te stappen verdien je daarmee makkelijk terug. (netto bruto is niet aan de orde, zowel de rente als afsluitprovisie zijn aftrekbaar, maar uiteraard is het netto bedrag van mijn voorbeeld lager)

Naast rekenen moet je je ook nog 'even' verdiepen in de voorwaarden en bepalen of verschillen daarin voor jou belangrijk zijn.

Succes!
14 jaar geleden
Op de website van de Autoriteit Financiële Markten kun je een rekentool vinden waarmee je zelf kunt uitrekenen of oversluiten wel of niet verstandig is. Klik aan de rechterkant op rekentool: oversluiten.

td