ik heb een hypotheek op mijn naam, ik ben in gvg getrouwd ga nu na vijf jaar scheiden. Heeft zij nu toch recht op de helft vd overwaarde?

Mijn vrouw heeft niet bijgedragen aan de aflossingen op de hypotheek, ze heeft ook niet meegetekend

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

U bent in gemeenschap van goederen getrouwd,. Deze houdt in dat alle bezittingen en schulden van u beiden gemeenschappelijk zijn, met andere woorden: de vermogens zijn samengevloeid en ieder is in dit vermogen gelijkelijk gerechtigd. Ook de zaken die u tijdens uw huwelijk aankoopt of op andere wijze verkrijgt (schenking zonder uitsluitingsclausule, erfenis) en de schulden vallen in deze wettelijke gemeenschap. Soms vallen goederen en schulden buiten de gemeenschap van goederen: ze zijn privévermogen van de ene echtgenoot. Het huis door u aangekocht en gefinancierd hoort daar niet toe. Zie de bron. U zult dus door de scheiding moeten delen. Dat het koopcontract en de hypotheek alleen op uw naam staan, is hierbij niet relevant. Door het huwelijk in gemeenschap van goederen afgesloten werd het gezamenlijk bezit. Als u wilt dat de woning weer uw volledige eigendom wordt, zult u uw echtgenote moeten uitkopen, als er overwaarde in die woning zit. Om alles goed te regelen zult u naar de notaris moeten. Zonder notariële akte blijft de woning onverdeeld en uw ex medegerechtigd tot de woning.

Bronnen:
http://www.notarishulp.nl/relaties/huwelij...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100