Creditcard aflossen voor hypotheek met nieuwe lening..?

Als ik een hypotheek wil afsluiten, moet ik mijn creditcard opzeggen. Ik heb een limiet van €2500 waarvan ik €2000 gebruikt heb. Ik heb nu geen €2000 liggen om dit in 1 keer te betalen. Ik ben getoetst bij het BKR en zo kwamen ze daar achter. Als ik nu de creditcard aflos dmv een nieuwe lening af te sluiten, komen ze daar dan nog achter? Met andere woorden; als ik bewijs heb van de aflossing van de creditcard, zal de hypotheekverstrekker mij dan nogmaals checken bij het BKR en er dan achter komen dat ik een 'nieuwe' schuld heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (5)

Ja ze doen opnieuw een check. Dat gebeurt automatisch door hun systeem anders kunnen ze niet door naar het volgende scherm

Toegevoegd na 57 seconden:
Wist je dat de 0% leningen zoals bv bij auto's wordt gegeven ook bij BKR worden geregistreerd. Net als je mobieltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk waar kijken ze naar als ze willen checken wat je hebt afbetaald juist naar bkr en daar zien ze natuurlijk je nieuwe lening.
13 jaar geleden
Dus eerst creditcardschuld aflossen met een lening die niet BKRgeregistreerd is.
Na het passeren van de hypotheekakte die lening aflossen op een wijze die wellicht goedkoper is dan het creditcard krediet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar komen ze inderdaad nog gewoon ´achter´.

Ernstiger is natuurlijk dat het buitengewoon onverstandig is een hypotheek af te willen sluiten als je nu al een leninkje (want dat is een creditcard eigenlijk) van 2000 euro niet snel kunt afbetalen. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Dat zou je gewoon helemaal niet moeten willen. Zoek ook goed uit of het aflossen van die 2000 euro genoeg is ; vermoedelijk staat de hele maximale waarde van de creditcard (2500 euro) te boek als lening, uitgegeven of niet. Weg met dat ding dus, als je hem niet strikt nodig hebt voor bijvoorbeeld zakelijke uitgaven.

Ik vraag me zelfs af of je een hypotheek moet willen afsluiten voor de volledige waarde van het huis, dus zonder eigen geld mee te nemen. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.
En hoe zit het met de reserves voor de aanloop/ en inrichtingskosten ? (Hoef je niet te vertellen natuurlijk, is een nadenkertje voor jezelf).

Je kunt het een gat nu eenmaal niet met het andere dichten, en een gat in je begroting is nooit heel erg verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ben het met je antwoord eens. Als je nu geen middelen hebt om snel die 2000 af te tikken, krijg je vrijwel zeker problemen bij of direct na de aankoop van het huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft maar één klein verborgen gebrekje tegen te komen en je bent het bokkie. En ik woon inmiddels in ons vijfde koophuis, dus ik ken het klappen van de zweep. Geen verhuizing zonder minimaal een maandsalaris op de bank. Liever nog 3. Nog liever 5.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nieuwbouw en over 18 maanden pas klaar :-) Alleen moeten we voor 1 juli bij de notaris zijn geweest en moet dus ook die schuld weg zijn. Dan nog 16 maanden sparen :-)
Dat jij je creditcard op moet zeggen omdat jij een lening af wilt sluiten is niet waar. Dit is een fout die veel hypotheekverstrekkers informeren naar de klant toe. Het feit is dat jij gespreid betalen hebt op je creditcard. Dit is geregistreerd bij BKR. Wat je kunt doen is contact opnemen met je bank en zeggen dat jij het gespreid betalen van je creditcard er af wilt en verzoek tot intrekking van de registratie bij BKR. De bank zal je dan adviseren een brief of fax te sturen (rekening houdend met de passerdatum kan dit evt ook met spoed) naar de bank zelf met dit verzoek. Zij kunnen je dan het faxnummer of adres noemen waar het heen kan. Je krijgt van de bank dan bericht van de afmelding bij BKR. Je kunt tijdelijk het gespreid betalen stopzetten en zodra jij je hypotheek hebt gekregen kun je evt. het gespreid betalen weer op je creditcard wijzigen. Houd wel rekening mee, dat eind van de maand dan het gehele bedrag van je schuld van de creditcard word verrekend van je betaalrekening. In jouw geval dan 2000 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik krijg dagelijks dit verzoek, om bkr in te trekken. Daarnaast wordt natuurlijk ook gekeken of je wel kredietwaardig bent. Je kunt immers niet verder springen dan je polsstok lang is! Dit antwoord ging alleen over een creditcard en bkr.
paulus811
13 jaar geleden
Maar ze schrijft dat ze die 2000 niet heeft liggen. Als het aan het eind van de maand wel op de betaalrekening zou staan, zou miss86 dat toch wel weten neem ik aan. Dit lijkt me dus geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag best een creditcard hebben, maar het gaat om die ´limiet´. Dat is feitelijk gewoon een (verkapt?) doorlopend krediet dat je vrij kunt opnemen, en staat alszodanig geregistreerd bij BKR. Je mag best een 'normale' creditcard hebben waarbij je gewoon maandelijks moet betalen, daar heeft de hypotheekverstrekker geen bezwaren tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal.