Is het verstandig dat je beter je zorgpremie niet kan betalen dan je hypotheekpremie?

Het idee hierbij is dat een ziekenhuis je toch wel zal moeten helpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een hypotheek betaal je geen premie maar rente (en aflossing). Doe je dat niet, dan verkoopt de bank na lange of kortere tijd je huis. Dit komt voor.

"Geen zorgpremie betalen" is uiteindelijk altijd theoretisch:
"Na maximaal 2 maanden betalingsachterstand krijgt de verzekerde van zijn zorgverzekeraar een aanbod voor een betalingsregeling.
Na een premieachterstand van 6 maanden moet de zorgverzekeraar de wanbetaler aanmelden bij het CVZ.
Het CVZ int een bestuursrechtelijke premie. Dit bedrag is aanzienlijk hoger dan de premie die de wanbetaler aan zijn zorgverzekeraar betaalt.
Als iemand loon, een uitkering of pensioen heeft, wordt het bedrag zoveel mogelijk hierop ingehouden."

Kortom, de kosten voor zorg kun je niet 'ontvluchten'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een rekening van een ziekenhuis niet betaalt, dan kan in de algemene voorwaarden van een ziekenhuis staan dat het ziekenhuis de behandelingsovereenkomst eenzijdig kan opzeggen of opschorten. Het enige waar je dan nog recht op hebt is noodhulp.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een rekening van een ziekenhuis niet betaalt, dan kan in de algemene voorwaarden van een ziekenhuis staan dat het ziekenhuis de behandelingsovereenkomst eenzijdig kan opzeggen of opschorten. Het enige waar je dan nog recht op hebt is noodhulp.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb het probleem gehad dat mijn zorgpremie (ziektekosten) een paar maanden niet betaald was en dat resulteerde in het vervallen van alle aanvullende verzekeringen, zoals de zwaarste tandartsverzekering, waarvoor ik jarenlang hoge extra premies betaald had en nooit gebruikt van gemaakt had... niet fijn.

dat kan dus een gevolg zijn van het niet betalen van je zorgpremie.

of het verstandig is ? dat kun je moeilijk zeggen omdat niet betalen nooit verstandig is, want je moet het linksom of rechtsom toch betalen.