Kan men belastingaftrek krijgen over een eventuele negatieve rente op een spaarhypotheek?

De Rabobank gaat binnenkort negatieve rente op spaarrekeningen heffen. Stel dat de rente op een spaarhypotheek ook negatief wordt kan men de rentebetalingen daarover ook aftrekken van de belastingen net als betaalde rente op een hypotheeklening?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rente die je krijgt over het spaardeel is gelijk aan de rente die je moet betalen bij een spaarhypotheek. Deze zal dus nooit negatief worden.
Utrecht
9 jaar geleden
Verwacht maar niet dat er nooit negatieve hypotheekrente komt.
Een negatieve spaarrente daarentegen zou nog wel eens kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht ik zeg niet dat er geen negatieve spaarrente komt. Maar bij een spaarhypotheek is rente over het spaardeel gelijk aan de rente de je over de hypotheek betaald. Negatieve hypotheek rente zal er wel nooit komen en kan dus de rente over je spaardeel van je hypotheek ook niet negatief worden. https://www.independer.nl/hypotheek/faq/hypotheekvormen-en-soorten/wat-zijn-de-kenmerken-van-een-spaarhypotheek.aspx
fisbel
9 jaar geleden
@Utrecht:
U schreef: verwacht maar niet dat er nooit negatieve hypotheekrente komt? Niet.... nooit - dubbele ontkenning. Leest lekker duidelijk. Bedoelt ut: verwacht dat er ooit negatieve hypotheekrente komt
Utrecht
9 jaar geleden
typefout. Verwacht niet dat er OOIT een negatieve hypotheekrente komt.

Het beste antwoord

Nee, rentebetalingen zijn in de huidige wet voor de inkomstenbelasting niet van invloed op de aangifte. Noch positief, noch (eventueel later) negatieve rente.
Wat wel van invloed kan zijn is een schuld. De schuld komt in mindering op het positief vermogen Box 3. Wel is het zo dat de eerste € 3000 voor de schuld niet in aanmerking komen. Fiscaal partners € 6000.

Voorbeeld: belast vermogen box 3 alleenstaande is € 30.000 Er is een schuld van € 10.000 Het belastbaar vermogen wordt € € 30.000 minus € 7000 is € 23.000
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doel op de hypotheekrenteaftrek. Bij een spaarhypotheek betaal je rente over het leengedeelte maar ontvang je rente over het spaargedeelte. Maar wat als je voor dat laatste gedeelte moet betalen?
fisbel
9 jaar geleden
U heeft het Telegraafartikel wel erg kort door de bocht gelezen.
In het artikel stond te lezen dat de Rabonbank negatieve rente VERWAARLOOSBAAR KLEIN acht. Mijn antwoord blijft hetzelfde: ALS er ooit negatieve rente geheven wordt over het spaardeel, is deze rente (uiteraard) niet aftrekbaar. U hoeft de ontvangen rente toch ook niet op te geven?