Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een hypotheek adviseur 2500 euro aan kosten rekenen als hij geen hypotheek voor mekaar krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik concentreer me op de vraag of dit mag. Dit hangt af van de vraag of er een overeenkomst afgesloten is.

Het feit dat je aan een hypotheekadviseur advies vraagt geeft aan dat er in ieder geval een overeenkomst tussen jullie is. Namelijk: jij vraagt advies en de hypotheekadviseur geeft het. Er hoeft dus niet sprake te zijn van een ondertekening of een contract, een overeenkomst kan ook mondeling of impliciet. De vraag is dus nu: wat zijn de voorwaarden van die overeenkomst.

Als de hypotheekadviseur algemene voorwaarden hanteert waarbij ze kosten in rekening brengen als de deal afketst, dan kan het zijn dat je daarmee instemde door van hun diensten gebruik te maken. Hierbij geldt wel dat ze je nadrukkelijk gewezen hebben op het bestaan van de algemene voorwaarden, en ze hadden je redelijkerwijs in staat moeten stellen om deze in te zien. Dat betekent niet dat ze je op iedere afzonderlijke bepalen hadden moeten wijzen (dus die clausule over de 2500 euro hoeven ze niet te noemen).m Maar als ze alleen een factuur nazenden, zonder vooraf tekst of uitleg hebben gegeven, dan handelen ze niet juist.

In ieder geval even een brief sturen waarin je de vordering betwist en weigert deze te betalen. Probeer ook de rest van het traject schriftelijk af te handelen (per brief of e-mail), zodat het een of ander op papier staat mocht het tot een juridische procedure komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt er aan als dat afgesproken is,maar ook waar het aan ligt dat de lening niet tot stand kwam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet standaard, meestal hoef je dan niets te betalen maar ik weet natuurlijk niet wat er is afgesproken of wat er in bepaalde voorwaarden staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niks hebt ondertekend (contract /overeenkomst) dan NEE dat is niet normaal. Meestal zit zijn provisie vewerkt in de hypotheek en krijgt hij dat van de hypotheekverstrekker. Daarbij de meeste werken op no cure no pay basis. Als hij je niet kan helpen aan een hypotheek dan hoef je dus ook niks te betalen. Ik hoop voor jou dat je dus niks ondertekend hebt..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding