Kan een huis ook midden in de maand van eigenaar wisselen ivm hypotheek etc?

Vroegah was het volgens mij standaard zo dat de oude eigenaar op de laatste van de maand het huis verliet en de nieuwe eigenaar op de 1e zijn intrek nam. Is dit nu nog zo doordat hypotheken flexibeler zijn of is dit nog steeds standaard?

4 jaar geleden
2.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Dat is altijd al zo geweest naar de notaris en de hypotheek gaat in op welke dag in de week of maand je dat met de verkoper maar afspreekt.
Antoni
4 jaar geleden
In de praktijk is het op de laatste en op de vijftiende dag van de maand bij notarissen extra druk in verband met de huizenverkopen.

Antwoorden (1)

Het huis kan van eigenaar wisselen wanneer je maar wilt.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
En het kon altijd al op elke dag. Vraagsteller lijkt in de war met huurwoningen.
eshynl
4 jaar geleden
Dit kan vooralsnog alleen op werkdagen. De oude eigenaar en de nieuwe eigenaar moeten worden uit-/ingeschreven, en er komt een notaris bij kijken, en die werken alleen op werkdagen. Zo kochten wij ons huis op de eerste werkdag van 2016: maandag 4 januari
SimonV
4 jaar geleden
De notaris mag dag en nacht de leveringsakte (transportakte, eigendomsakte) laten passeren. Echter, officieel gaat de eigendom pas over op het moment waarop het afschrift van die akte op het kadaster is ingeschreven. Meestal is dat de eerstvolgende werkdag om negen uur 's ochtends, als op het
kadaster de postzak wordt geleegd.
https://www.datagott.com/158330-datum-van-overdracht-huis-in