Als je salaris omlaag gaat, heb je dan recht op meer hypotheekrente toeslag?

Vanaf 01-02- raak ik mijn baan kwijt. Heb waarschijnlijk een andere baan gevonden waar ik een stuk minder ga verdienen. Krijg ik nu meer hypotheekrente terug per maand?

Mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Nee,

Als je zoveel minder gaat verdienen dat je in een lager belastingtarief valt, dan valt de aftrek ook onder een lager tarief en zal je per saldo zelfs minder euro's terug krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Helaas voor Vonk82, maar dit amtwoord klopt. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je de plus ook plaatsen paulus :)
Van mij ook +
Jarenlang was het belastingpercentage in schijf 1 zo'n 33%. En het belastingpercentage voor de schijven 2 en 3 zo'n 42%. In 2013 gaat dit veranderen. Het percentage in schijf 1 wordt opgehoogd naar 37%. Dat kan voor u een kleine 'meevaller' betekenen. Want van elke euro komt er niet 33 cent maar 37 cent terug door de hypotheekrenteaftrek.

Als uw belastbaar inkomen, zeg maar bruto inkomen minus aftrekpost(en, boven de € 19.645 blijft is er niets aan de hand en behoudt u evenveel belastingteruggave: 42 cent van elke euro aftrek.

Voorbeeld 1: nieuw inkomen € 30.000 Hypotheekrenteaftrek € 10.000 / er is niets aan de hand. Voorbeeld 2: nieuw inkomen € 25.000 Hypotheekrenteaftrek € 5000 / er is niets aan de hand. De aftrek vindt in beide voorbeelden in schijf 2 plaats met 42 teruggave.

Voorbeeld 3: nieuw inkomen € 19.645 Hypotheekrenteaftrek € 5000. Belastingschade door lagere schijf: 5% van € 5000 is € 250.
Conclusie: de inkomensdaling is voor u het allergrootste nadeel. Eventuele mindere belastingteruggave is een relatief kleiner nadeel.

Toegevoegd na 57 seconden:
42 moet 42% zijn
fisbel
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
U schrijft niet hoe uw beider inkomens zijn verdeeld, maar een goede kans dat de hypotheekrenteaftrek grotendeels of zelfs geheel in schijf 1 moet worden gerealiseerd. Met als consequentie minder belastingteruggave: 5% minder van het af te trekken gedeelte dat in schijf 1 terechtkomt. Wat betreft de zorgtoeslag: u zult nu (jaar 2012) een kleine zorgtoeslag hebben. De zorgtoeslag voor 2013 wordt € 700 tot € 1000 hoger: een kleine pleister op de wonde van het inkomensverlies.
Nee, de bijdrage van de Belastingdienst i.v.m. rente van leningen voor eigen woning heeft een andere basis dan toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag.

Het laatste gaat over kosten levensonderhoud en het eerste is belastingvermindering.
Die ontstaat doordat betaalde hypotheekrente het belastbaar inkomen en daarmee de belasting verlaagt.