Waar moet ik op letten bij hypotheek oversluiten?

mijn aflossingsvrije hypotheek loopt juni 2013 af.
als ik goed begrijp moet ik deze voor april oversluiten naar een spaarhypotheek.
Maar moet ik dan in 30 jaar mijn woning afbetalen om nog hypotheekrente aftrek et krijgen? of is dit alleen voor starters?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat je bedoelt dat je rentevaste periode af loopt?

Als de rentevaste periode afloopt, krijgt u van uw bank of verzekeraar een nieuw aanbod om uw hypotheek 5, 10 of 15 jaar vast te zetten. Vaak ontvangt u dan niet meer de rentekorting die u kreeg toen u de hypotheek afsloot. Dat kan betekenen dat u ineens veel meer rente moet gaan betalen bij verlenging van de hypotheek. Bij sommige banken moet u soms wel 0,5% meer gaan betalen voor dit zogenoemde ‘continuatietarief’.

En het tweede punt is inderdaad dat de bank een aanbod zal doen voor een andere hypotheekvorm dan de aflossingsvrije.
Want:
Vanaf 1 januari 2013 is de hypotheekrente voor nieuwe hypotheken alleen aftrekbaar als er maandelijks wordt afgelost. Voor bestaande hypotheken geldt dat niet.
Ook bij oversluiten, aanpassing van de hypotheek of verhuizen blijft de aftrekbaarheid gelden voor de huidige hoogte van de hypotheek. Het maakt dus niet uit of dit bij dezelfde of een andere geldverstrekker is.

Je moet dus niet perse oversluiten naar een spaarhypotheek.
Je kunt je wel oriënteren op andere vormen,
maar dat hoeft geen spaarhypotheek te zijn, er zijn meer vormen.
Je hoeft dus niet perse in 30 jaar te kunnen aflossen.

http://www.hypotheekshop.nl/2013/aanpassenofoversluiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat eerst maar eens berekenen of je wel kán oversluiten. Dit is afhankelijk van je inkomen, de gewenste lening en de woningwaarde. Dit kan dus niet zo maar. Als je bijvoorbeeld een hypotheek hebt die veel hoger is dan de waarde van de woning nu, zal je niet bij een nieuwe geldverstrekker terecht kunnen. Maar even naar de (onafhankelijke) hypotheekadviseur.