Rentevast periode loopt af, wat kan ik verwachten?

ASR hypotheek, 50% belegging 50% aflossingsvrij, was 3,75% voor 7jaar.

-Roe lang vooraf bericht van ASR?

-Rente hoeveel % hoger als voor nieuwe hypotheken?

-Wordt aanbod gedaan voor diverse termijnen, bv 1jr - 2jr- 3jr etc....?

-Lees op diverse media dat protesteren zin heeft, is dat zo, en hoe protesteren, schriftelijk, bellen, email, via tussenpersoon?

Toegevoegd na 1 minuut:
"Roe" bij extra uitleg moet uiteraard "Hoe" zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Mijn ervaring (niet met ASR) is dat ik twee weken voor het aflopen van de rentevaste periode een nieuw aanbod kreeg van de bank, met diverse rentepercentages en looptijden. De tijd om dan een alternatief te vinden is erg kort. Ik raad je daarom aan om eerder met je financieringsgevens naar een hypotheekshop te gaan om inzicht te krijgen in een financiering bij een andere bank en wat dat gaat kosten. Wanneer je dan het nieuwe voorstel van de ASR krijgt hoef je niet meer uit te zoeken of je voordeliger terecht kan. Daarbij kan je een offerte van een andere financier gebruiken om een lagere rente bij de ASR voor te stellen zodat je niet hoeft over te stappen. (overstappen is best een gedoe, maar kan veel geld opleveren). Bij overstappen kan je ook voor een andere verhouding of hypotheekvorm kiezen. Bijvoorbeeld minder beleggen en minder aflossingsvrij.
Ik ken jouw hypotheek niet, maar in mijn geval kon ik hem boetevrij aflossen op het moment dat de rentevaste periode afliep en zodoende tegen niet al te veel extra kosten overstappen naar een andere bank. (bij een nieuwe bank heb je doorgaans een recent taxatierapport nodig en je moet opnieuw naar de notaris. toch kan het op termijn voordeliger zijn).
Je kan je bank opbellen en vragen hoelang van te voren je een nieuw voorstel krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Goed antwoord, nu al actie ondernemen en ook zeker andere banken overwegen kan een hoop schelen. De rente zal vast en zeker hoger zijn dan 3,75%, dus goed rondkijken om de pijn een beetje te verzachten. Alleen het advies om de beleggingspolis af te kopen (want dat doe je als je een andere vorm kiest) zou ik niet zomaar opvolgen. Het kan bijzonder onvoordelig zijn en meestal is het beter om de beleggingspolis gewoon door te laten lopen, maar de lening bij een andere bank te sluiten. De beleggingspolis kun je aan de nieuwe bank verpanden indien nodig.

Andere antwoorden (2)

Laat jouw bank/tussenpersoon weten/merken dat je óók met andere aanbieders is gesprek bent over de vernieuwing. Kan op z'n minst een paar tienden van procenten opleveren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal krijg je een maand voor het aflopen van de Rentevastperiode een nieuw voorstel. Ik zou zeker gaan rondneuzen op het internet of via een financieel adviseur.
Veel banken rekenen bij bestaande klanten een hoger % dan voor nieuwe, soms zelfs 1,5% op 10 jaars rente! Houdt bij het vergelijken van rente% ook rekening met je soort hypotheek. Heb je nu bv. NHG, een productopslag of een risicotoeslag (waarde van je huis in verhouding tot de hypotheek)? Dat kan een vertekend beeld geven.
Oversluiten is bij het aflopen van je rentecontract meestal boetevrij. Oversluiten kan voordelig zijn. Kost behalve tijd, ook taxatiekosten, notaris, afsluitprovisie, kosten van de adviseur en je moet uiteraard al je inkomensgegevens weer aanleveren.

Voor wat betreft de polis: wees kritisch, houdt er rekening mee dat adviseurs daar nog steeds provisies op krijgen dus graag nieuwe willen sluiten...