nu mijn huis vrij is moet ik belasting betalen. Kan ik beter een lening nemen om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als u gewoon in het huis woont dan valt deze in box 1. Het eigenwoningforfait is nooit groter dan de rente die u aftrekt. Nu u dus geen hypotheekrente aftrekt is het eigenwoningforfait ook 0 en betaalt u per saldo geen inkomstenbelasting over het bezit van de woning.

Toegevoegd na 24 seconden:
Met andere woorden: uw vraag is gebaseerd op incorrecte aannames.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sinds 2005 geldt de Wet Hillen. In principe betaalt u belasting over de eigen woning, maar u krijgt een belastingvoordeel ter hoogte van deze belasting.

Per saldo betaalt u dus geen belasting bij een hypotheekvrije woning.
Er is dus geen reden om een lening aan te gaan.

Los van deze wetgeving heeft een aanvullende lening alleen zin wanneer de rente over deze lening aftrekbaar is. Dus de lening moet gebruikt worden voor verbouwing / verbetering van uw woning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de lening voor je woning hebt afbetaald en flink aan het sparen bent, dan moet bij een spaarbedrag boven circa € 21.000 aan belasting 1,2% worden betaald (30% van 4 % van het spaarbedrag boven de drempel).

Als je € 20.000 leent om het belastbare spaarbedrag te verlagen, en dat besteedt aan bijvoorbeeld een auto, dan gebeurt er het volgende.
Van de € 20.000 schuld gaat een niet aftrekbaarbedrag af namelijk € 2.900 p.p.

Bij € 38.000 spaargeld -€ 20.000+€2.900 kom je op 21.000 en betaal je geen belasting.
Maar je betaalt misschien wel 10 % rente over € 20.000 en dat is € 2.000 en veel meer dan 1,2% dat is € 204 (over € 38000 min € 21.000.)

Eenvoudiger is het dan om de auto van je spaargeld te kopen.
Anders leen je je arm.