Hoeveel procent onderhandelingstuimte heb je bij de koop van een huis?

Als een huis voor 199.500 te koop staat, dan ga je onderhandelen. Wat is een (gemiddelde) reeele prijs om op uit te komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Dat is niet te zeggen.
Ten eerste verschilt dat per verkoper -sommige bieden bewust 'goedkoop aan' (om aantrekkelijker te lijken); anderen juist duur (om te kijken 'wat de gek ervoor geeft').
ten tweede verschilt dat per regio. Ik hoorde van de week dat in Haarlem inmiddels alweer geregeld BOVEN de vraagprijs wordt geboden; op andere plaatsen gaat soms wel 20-25% van de vraagprijs af.

Antwoorden (3)

Hierbij een realistisch verloop zoals wij gekend hebben:
* aangeboden huis door verkoper : 210 000,-€
* tegenbod door de koper : 190 000,-€
* akkoord voor verkoop : 195 000,-€
De verkoop dateert van augustus '14
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Bij mij in de buurt stond een huis te koop voor 495 en dat is voor 525 verkocht. Maar jouw voorbeeld is wel reëler.
Dat is van heel veel factoren afhankelijk. Hoe graag wil je het huis hebben. Tot hoever kan je gaan. Hoe graag wil de verkoper het huis kwijt.Hoe lang staat het al te koop.
Hoe is de huizenmarkt: is het een kopersmarkt of een verkopersmarkt, waarmee bedoeld wordt of er veel of weinig vraag is en in verhouding veel of weinig aanbod.
Als je geduld hebt, kan je meer afdingen dan wanneer je alles gauw voor elkaar wilt hebben.
Makelaars willen altijd snel...snel, dan hebben zij de buit binnen. Laat je niet verleiden tot een snelle beslissing. Er is vaak meer te halen dan zij willen toegeven.
Mij is een verkoop bekend van een huis van 300.000 dat voor 250.000 gekocht is, na een jaar de adem inhouden en een hoop geduld.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is dus ook mijn eerste idee. Niet laten merken hoe graag je het huis wilt hebben, dat je op de wip zit met je huidige woning. Maar kijk vooral naar de prijzen van huizen in de omgeving, voor zover je die te weten kunt komen.
Mij is altijd vertelt dat een bod van 90% van de vraagprijs als een serieus bod gezien word.
Dus bij een vraagprijs van 200.000 kan je 180.000 bieden.
Maar het blijft toch de vraag hoe graag wil de huidige eigenaar er vanaf .