Ik heb al een huis maar wil alsnog een hypotheek. Is dit een probleem voor banken?

Situatie:
- 2 jaar geleden een huis van €200.000 gekocht m.b.v. geld van ouders (lening).
- Inmiddels heb ik een vast-arbeidscontract en wil ik dus een hypotheek i.p.v. de lening van mijn ouders.

Vragen:
- Ik heb al een huis maar wil alsnog een hypotheek. Is dit een probleem voor banken?
- Mijn nog af te lossen bedrag is 100.000, mag ik bij een hypotheek ook bijvoorbeeld €150.000 lenen? Of kan dit alleen als ik aan kan tonen dat ik dit investeer in de woning?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat zal best lukken als je huis een taxatie waarden heeft hoger dan de hypotheek die je wil. Je zult dan je ouders wel moeten aflossen.
Utrecht
7 jaar geleden
Waarom wil je een hypotheek?
De rente die je aan je ouders betaald, is ook aftrekbaar. En waarschijnlijk rekenen je ouders een lagere rente dan een hypotheekverstrekker zal doen.

Antwoorden (1)

In deze tijd zal het moeilijk worden. Veel banken zijn bang om een hypotheek af te sluiten, en doen dit het liefst zo klein mogelijk. In feite neem je een hypotheek om een persoonlijke lening af te betalen. Klein voordeel is dat het geleende bedrag bij je ouders is afgesloten en als doel heeft het financieren van het huis.

Als ik jou was zou ik een goede onafhankelijke hypotheekadviseur het hemd van zijn lijf vragen. Hij kan jou precies vertellen wat wel en niet kan, en tevens vertellen wat het voordeligst is. en vooral niet op de adviseur bezuinigen, het hoeft niet de duurste te zijn, maar zorg dat je een professional onder de armen neemt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
De banken doen helemaal niet moeilijk als het huis meer waard is.
Ivana
7 jaar geleden
Hangt ook af van je salaris. Het zijn gewone rekensommetjes. De bank moet geen risico lopen en jij moet aan je verplichtingen kunnen voldoen. Dat is het hele eieren eten. Niet zo moeilijk dus om op te vragen. Het extra bedrag zal meer voeten in de aarde hebben, want dat is dus bedoeld als een persoonlijke lening en valt onder een ander hoofdstuk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In theorie is het afsluiten van een hypotheek heel makkelijk, ja dat klopt. Maar er zal anno 2016 geen één bank een hypothecaire lening verstrekken met als motivatie "het huis is meer waard". een hypotheek mag alleen worden gebruikt voor het huis (aanschaf, verbouwing etc.) wil het aftrekbaar zijn voor de belasting. vaak ook een eis van de bank. het salaris is niet het belangrijkst, dat is de inkomensgarantie voor de bank, waarbij een vast(uren!)contract zwaarder weegt dan een salaris (mogelijk een moment opname). Raadpleeg voor meer informatie over de aftrekbare kosten met betrekking tot de eigen woning art. 3.120-IB
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je citaat: "een hypotheek mag alleen worden gebruikt voor het huis (aanschaf, verbouwing etc.) wil het aftrekbaar zijn voor de belasting." Maar de geleende 100k bij mijn ouders was t.b.v. de aanschaf van de woning van 200k, wil de bank deze schuld dan nu niet overnemen verwacht je? Het is toch een soort oversluiting?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"100.000, mag ik bij een hypotheek ook bijvoorbeeld €150.000 lenen"
"Niet zo moeilijk dus om op te vragen. Het extra bedrag zal meer voeten in de aarde hebben, want dat is dus bedoeld als een persoonlijke lening en valt onder een ander hoofdstuk."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar vindt men een "onafhankelijke" hypotheekadviseur. Zeker in deze branche geldt: wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Een plus voor Ivana en voor ronron.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men moet zeker weten of de adviseur wel of niet met geldverstrekkers samenwerkt en zo ja, met welke.
http://onafhankelijke-hypotheekadviseur.nl/?onderdeel=hypotheekadviseur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is je salaris hoog genoeg en het huis genoeg waard? Ja en ja ? Dan heb je zo een hypotheek . Is er een nee dan wordt het moeilijk . Succes.
ronron1212
7 jaar geleden
@EliteDC hoe komt het dan dat er zoveel huizen worden verkocht als de banken bang zijn voor een hypotheek?