Hoeveel kun je van je inkomen is het verstandigst om te verhypotheken?

Ik heb begrepen dat banken als vuistregel een percentage aanhouden van je loon, maar hoeveel is dat pct en is dat van bruto of netto loon?

7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De woonquote is een percentage van je bruto jaarinkomen dat je maximaal per jaar als bruto hypotheeklast mag hebben. Als hypotheeklast wordt bedoeld de rente en aflossing van je hypotheek. Bruto wil zeggen dat je belastingvoordeel van de renteaftrek er nog vanaf gaat.
De woonquote is afhankelijk van:
- Inkomen
- Een of twee inkomens
- Hypotheekrente
- Rentevaste periode
- Leeftijd

Voorbeelden (rente onder de 4%)
Bij een bruto inkomen € 20.000,- mag je hiervan 17,5% aan je hypotheek uitgeven.
Bij een bruto inkomen € 55.000,- mag je hiervan 26% aan je hypotheek uitgeven.
Bij een bruto inkomen € 70.000,- mag je hiervan 29% aan je hypotheek uitgeven.
Meer voorbeelden: zie link voor Woonquotetabel NHG 2014.