Mijn vriend en ik willen een huis kopen.We willen in een dorp wonen,de huizen zijn niet goedkoop vanaf 200.000.Kunnen wij hiervoor een lening krijgen?

We hebben beide een leeftijd van 21 jaar. Mijn vriend heeft een baan maar geen vast contract, hij heeft een inkomen van 1.200 p.m. Ik heb een eigen zaak waar ik nu 1,5 jaar mee bezig ben. Van een vast inkomen kun je dus niet echt spreken, ik heb een gemiddeld inkomende van 1.000 p.m. Tegenwoordig word er gesproken over garand staan, dit is voor ons niet mogelijk omdat wij beide geen ouders hebben die een koophuis hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Om het even anders te zeggen, mij vriend heeft een half jaar contract. De vraagt blijf dan natuurlijk hoe gaat het dan verder, tevens heeft hij wel iets achter de hand mocht het contract niet verlengt worden (familie bedrijf) maar liever niet. Voor de bank maakt die natuurlijk niet uit, die wil gewoon zekerheid hebben. Waar wij graag willen wonen is huren eigenlijk geen opties, de huurprijzen zijn gewoon ontzettend hoog. Gemiddeld 900,- p.m. Omdat wij dit waarschijnlijk ook kwijt zijn wanneer wij iets kopen, zou uiteindelijk kopen voordeliger zijn. De koophuizen zijn daar in tegen ook erg duur, wanneer je geen bouwval wilt kopen kom je toch op een bedrag van 200.000 uit. Binnenkort hebben wij een afspraak bij de bank om wat informatie te krijgen. Maar natuurlijk willen we van te voren wel al wat weten. Denken jullie dat het echt onmogelijk is of dat er wel een kans bestaat dat wij dit bedrag kunnen opbrengen. Gr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hypotheek van 200.000 euro kost ook veel geld in de maand (tussen 600/900 euro, ligt aan belasting en verzekeringen)
Daarbij denk ik dat je met een half jaar contract geen hypotheek krijgt, puur omdat de banken te voorzichtig zijn. Plus met jullie inkomen gok ok dat je geen 200.000 kan lenen, ik denk meer aan 160.000 euro. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herstel, met jullie inkomen gok ik meer op 100.000/120.000 euro.

Antwoorden (2)

Het is tegenwoordig mogelijk om met een aanstelling zoals jouw vriend heeft een hypotheek te krijgen. Vrienden van mij hebben dit ook gedaan, hij heeft een nul-uren contract in een restaurant.

Het is waarschijnlijk een goed idee om informatie in te winnen bij hypotheekverstrekkers. Loop bijvoorbeeld eens een bank, de hypotheker o.i.d. binnen. Win daar zo veel mogelijk informatie in, wat de ene hypotheekverstrekker niet wil zal de andere misschien wel goedkeuren.

Je zou ook kunnen investeren in een adviseur, dat kost meestal wel wat geld maar hij/zij kan soms wel een veel voordeligere hypotheek regelen voor jullie waardoor je het geld er makkelijk uit hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat het netto inkomens zijn die je noemt? Om precies te berekenen wat je kunt lenen zijn brutobedragen nodig. Ik weet niet of je hiermee een lening kunt krijgen, want er zijn nogal wat onzekerheden. Dat betekent dat als het al lukt dat de kans dan bestaat dat je een hogere rente moet betalen omdat het risico groter is.

Ook is het handig om spaargeld mee te nemen omdat je niet alles meer kunt meefinancieren. Banken zijn strenger geworden en er is onzekerheid over jullie inkomen. Ik weet niet wat je bedoelt met dat de huizen niet goedkoop zijn vanaf 200.000 euro.

Los van de vraag of je een hypotheek kunt krijgen moet je je ook afvragen of het verstandig is om nu te kopen. Stel dat het contract van je vriend niet verlengd wordt en je hebt net een dikke hypotheek afgesloten. Of als het ineens minder gaat met je eigen zaak. Kunnen jullie dan de maandlasten nog wel opbrengen?

En waarom willen jullie per sé een koophuis? Mijn advies zou zijn om lekker een tijdje te gaan huren. Ondertussen lekker sparen en als je vriend een vast contract heeft nog eens kijken hoe de markt erbij ligt, wat de prijzen dan zijn en of het verstandig is om te kopen. Dan heb je ook een aantal jaren eigen inkomen. De banken kijken als je zelfstandig bent naar het inkomen van de afgelopen jaren en als dat stabiel is nemen ze dat mee in hun beslissing.