Kan ik als 66-jarige nog een hypotheek krijgen?

Ik ben gepensioneerd en wil mogelijk nog een huis kopen (ben nu huurder).
Mijn pensioen en aow bedragen samen ongeveer 36.000 euro bruto per jaar.

Ongeveer 33% van de gewenste koopsom (maximaal 200.000 inclusief bijkomende kosten) kan ik financieren zonder de bank. Dit kan door:

1) een stuk eigen vermogen mee te brengen
2) een familielening die is gevrijwaard van problemen (aflossingsvrij, op geen enkele wijze op te eisen en met een schenkingsakte zodat ik de rente terugkrijg)

Voor circa 67% moet ik dus een hypotheek bij een bank zien te krijgen.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Lukt dit uberhaupt?
2. Kan het nog als 30-jarige lening? (bij 20 jaar worden de maandlasten te hoog)
3. Kan het, gezien ik veel zelf financier, zonder overlijdensrisicoverzekering?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Z512099
7 jaar geleden
Een hypotheeklening afsluiten als 50 -er op 10 of 15 jaar kan nog, als 66 -er op 30 jaar zal zeker niet lukken, geen enkele bank gaat ja zeggen.
SimonV
7 jaar geleden
Hier staat ook wat info:
http://weblog.independer.nl/hypotheken/hypotheek-afsluiten-op-oudere-leeftijd/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
66 jaar en dan een 30 jarige hypotheek zonder overlijdensdekking? Dat kan je bij een commerciële instelling vergeten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb vorige week nog een dertig jarige hypotheek voor een relatie van 74 geregeld. het zal dus in principe wel mogelijk zijn,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja sommige reacties oordelen wat snel denk ik. Ze vergeten te lezen dat zeker 33% van het risico afgedekt zal worden. Voor de NHG is 20% afdekking al afdoende!

Antwoorden (1)

In principe doet leeftijd er niet toe bij hypotheek aanvraag. Het enige wat van belang is zijn inkomsten en financiële verplichtingen. Bij een bruto jaarinkomen van 36.000 euro is een maximale hypotheek mogelijk van rond de 170.000 euro, mits er geen financiële verplichtingen lopen (leningen, kredieten enz.). De looptijd van een hypotheek is meestal gewoon standaard 30 jaar, tenzij er een specifieke reden is om de hypotheek korter te laten lopen.