Kan een aflossingsvrije hypotheek nog omgezet worden naar gedeeltelijk aflossingsvrij/spaarhypotheek?

Mijn vriend en ik hebben ieder een koopwoning. Hij heeft een 100% aflossingsvrije hypotheek en ik heb sinds vorige jaar een flat gekocht met een gedeeltelijk aflossingsvrij en spaarhypotheek.
Stel dat wij tzt samen willen wonen, hetzij in zijn huis of samen de boel verkopen en een nieuw huis, is het mogelijk om dan helemaal een nieuwe hypotheek af te sluiten met ook gedeeltelijk aflossingsvrij en gedeeltelijk spaarhypotheek?

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze vraag stel ik, omdat ik nu NHG heb en mijn vriend dus niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

In principe kan je onder bepaalde voorwaarden iedere hypotheek oversluiten, vaak betaal je wel een boete als je dit doet voor het einde van je looptijd! Informeer even bij de hypotheker voor jullie persoonlijke situatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hypotheek kan je altijd tussentijds omzetten. Je zult hier wel kosten voor moeten betalen en de rente zal ook worden omgezet. Dit kan positief/negatief uitvallen, dat moet je gewoon tegen die tijd even laten uitrekenen, dit is namelijk afhankelijk van de dan geldende rente.

Indien jullie beiden jullie woning verkopen dan wordt het makkelijk. Je hypotheek mag namelijk bij verkoop van de woning altijd kostenloos worden afgelost. Jullie kunnen dan zelf een hele nieuwe hypotheek sluiten die jullie zelf willen. En dan heb je natuurlijk de gebruikelijke kosten die erbij komen kijken.