Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?

Hallo mijn vader "50 jaar "wil een eigen huis kopen, hij heeft 3 kinderen thuis wonen (exclusief ik)

Nu is de vraag hoe vraagt hij een hypotheek aan? Hij heeft een brutoinkomen van 22.000 p.jaar

Hoe hoog mag zijn hypotheek zijn? En welke hypotheeksvorm is het beste voor hem? Kan hij de rente die hij betaald terug vorderen? Wat komen er allemaal bij kijken? Hoe gaat het als hij met pension gaat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
937
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat dacht je van een bezoekje aan de bank....?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De aanvraag moet je gewoon bij een Bank doen. Gezien de gegevens kan je vader €91 000,- lenen en je moet dan denken aan een koophuis van rond de €87 000,-

http://www.hypotheker.nl/Hypotheken/Ik+wil+een+woning+kopen/Hoeveel+kan+ik+lenen/Bereken+maximale+leenbedrag/default.htm

(of je daar een huis voor kunt kopen voor 6 personen, weet ik niet)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan je niet rekenen, maar kan aan mij liggen. Ze zijn niet met 6 personen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou zullen het er maar 5 zijn, dan weet ik nog niet of je daar een huis voor kunt kopen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk wel, als je beetje wilt proppen kan dat prima haha
Het beste kun je naar een bank of onafhankelijke hypotheekadviseur gaan. Reken echter wel op het volgende:
- Jouw vader kan minder dan 100.000,- lenen (afhankelijk van of hij nog een beetje spaargeld heeft), zijn er woningen in jouw regio voor rond 80 à 85 duizend euro te krijgen? Zo nee, dan heeft verder informeren ook niet zo veel zin.
- Heeft jouw vader een dienstverband voor onbepaalde tijd? Zo nee, dan zijn er vrijwel geen mogelijkheden.
- Vind je een hypotheekadviseur, let dan op of je hem/haar vertrouwt, zo nee, zoek een andere.
- In principe zou je vader 37% van de te betalen rente kunnen terugkrijgen middels de aangifte inkomstenbelasting, let op, alleen van de rente, niet van de aflossing.

Meer tips nodig? Doe een berichtje...

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling:
Voor nieuwe hypotheken is de hypotheekrente alleen nog aftrekbaar bij een annuitair aflosschema, dus een annuitaire hypotheek lijkt me de enige goede optie.
Het pensioeninkomen is ook erg belangrijk. Als het inkomen na pensioen (fors) lager is dan het inkomen nu zal er (nog) minder geleend kunnen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding