wat is het verschil tussen aangekocht of verkocht?

Je ziet soms bij 'verkochte' huizen een sticker aangekocht over het bord heen geplakt zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
65.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De koper heeft het aangekocht en de verkoper heeft het verkocht.
Het betreft dezelfde transactie, alleen wordt het uit twee verschillende oogpunten bezien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Koensander
Perfect antwoord ! Waarom maak je er slechts een reactie van ?
Antoni
8 jaar geleden
Mag (een makelaar van) de koper zo'n "Aangekocht-sticker" dan zo maar plakken? Is dat gebruikelijk? Het lijkt me gebruikelijker dat alleen een verkopende makelaar bij een (ver)koop iets verandert aan zo'n Te Koop-bord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Ik zat dus in de reactie modus ipv de antwoord modus. Was ff bang voor punten aftrek. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni, dat mag
http://www.makelaardijtheageerts.nl/index.php/actueel/65-hypotheekrente-aftrek-2
http://www.makelaarsland.nl/blog/veel-gestelde-vragen/waarom-een-aankoopmakelaar-inschakelen De naam van de verkopende makelaar wordt niet verwijderd, er komt alleen dwars een sticker overheen met de naam van de aankoopmakelaar.
Beide namen blijven goed zichtbaar. Het is niet de bedoeling dat de ene makelaar de naam van de andere makelaar verwijdert. Zij hebben samen onderhandeld.

Antwoorden (2)

De koper heeft het aangekocht en de verkoper heeft het verkocht. Het betreft dezelfde transactie, alleen wordt het uit twee verschillende oogpunten bezien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Hey... je hebt er toch nog een echt antwoord van gemaakt :-)
Plus !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer juist, antwoord neemt de dubbelzinnigheid weg; plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Tot nu toe stond er altijd "verkocht". Dus de naam van de makelaar die bemiddeld had bij de verkoop.
Tegenwoordig staat er "aangekocht" dat is dus de makelaar die bemiddeld heeft bij de áánkoop. http://www.makelaardijtheageerts.nl/index.php/actueel/65-hypotheekrente-aftrek-2
Makelaars kunnen zowel een huis aankopen als verkopen. Als je je huis wilt verkopen neem je de verkoopmakelaar in dienst, maar wil je een huis kopen dan kan je een aankoopmakelaar in dienst nemen.

De aankoopmakelaar gaat met je mee naar het huis van jou keuze en kijkt kritisch naar de staat van het huis. Hij/zij noteert evtl. gebreken en maakt een inschatting van de evtl. verbouwingskosten. met deze gegevens bepaalt hij/zij dan de waarde van het huis.
Hij/zij gaat dan aan de slag voor jou en voert de onderhandelingen met de verkoopmakelaar en/of de verkoper. Uiteraard koppelt hij bij elke stap terug naar jou, als opdrachtgever. Kom je tot een deal dan zal de aankoopmakelaar het voorlopig koopcontract goed controleren met een deskundig oog voor alle praktische, technische en juridische zaken.

De makelaar zal dan een sticker aanbrengen dat het huis is AANGEKOCHT en dit betekent nog niet dat het ook al verkocht is.

Op de datum van transport ga je dan samen met de aankoop- en de verkoopmakelaar voor een laatste inspectie naar de 'aangekochte' woning. Daarna ga je met de aankoopmakelaar naar de notaris en vanaf dat moment waarop je de handtekeningen zet, kan je je pas de nieuwe eigenaar noemen die het huis gekocht heeft. De sticker kan dan veranderd worden in 'verkocht'.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangekocht door makelaar X betekent dat de andere makelaar Y het verkocht heeft. De sticker mag niet veranderd worden.