Moet je een hypotheek adviseur betalen als je met ze rond de tafel wilt zitten?

En hoelang duurt het gemiddeld om een afspraak te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het hangt van de adviseur af of je moet betalen of niet. In mijn ervaring zijn ze meestal is het gratis.
Hoelang het duurt om een afspraak te krijgen hangt ook af van de drukte. Maar zal meestal niet meer dan een week duren. Soms kan het de zelfde dag nog als je alle benodigde papieren bij je heb of als je alleen nog maar aan het oriënteren bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt! Aan welke papieren moet ik denken? Jaaropgave?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je jaaropgave kan maar de laatste 3 a 4 salaris stroken zijn belangrijker. Hier wordt altijd naar gevraagt PS.
Als je geen vast contract heb moet je een "verklaring van intentie" aanvragen van je werkgever. Maar deze verklaring is alleen noodzakelijk als je gaat tekenen voor een hypotheek. Deze formulier kan je krijgen bij de hypotheekadviseur
Meestal is het 1e gesprek oriënterend en gratis, maar als je daarna verder met ze gaat en offertes laat maken, zodat jij de beste keuze maakt, wordt dat tegenwoordig berekend. Dit zijn min of meer vaste bedragen (bij De Hypotheker) afhankelijk of je wel of niet ingaat op een aanbieding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, bedankt! Aan wat voor bedragen moet ik dan denken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet ligt dat tussen de ca. € 900 en € 2500,-voor zover je niet of wel met hun voorstel in zee gaat.
Deelantwoord:
"Vroeger" was een hypotheekadviseur "gratis", althans: de klant kreeg geen rekening van de adviseur. Uiteraard kreeg hij een vergoeding (afsluitprovisie) voor zijn werk van de bank/instelling van wie de hypotheek werd betrokken en uiteindelijk betaalde de klant dus toch. Vergelijk het met de 'gratis kop koffie' die je bij verschillende bedrijven krijgt, die wordt uiteindelijk ook gewoon aan de klant doorbelast maar 'verstopt' in de prijs van de producten.

Sinds 2009 moet de tussenpersoon of adviseur inzicht geven in de kosten van het hypotheekadvies. Dat is wellicht even wennen/schrikken maar toch 'zuiverder', de kans dat er andere belangen meespelen, wordt kleiner.

"Uit een onderzoek van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) denkt de starter op de huizenmarkt dat de adviseur 14 uur kwijt is om alles uit te zoeken. Iemand die zijn lening wil oversluiten denkt dat hij/zij al na 6 uur klaar is met zijn werk. Dat klopt niet.

Bij het direct betalen van de hypotheekadviseur moet u rekenen op een bedrag van minimaal € 2500. Dat lijkt veel, maar de tussenpersoon moet daar tussen de 15 en 25 uur voor werken. En met een uurtarief van tussen de € 100 en € 175 kom je al gauw op een dergelijk bedrag."

De bronsite biedt veel informatie voor vragen hieromtrent.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Mooie uitleg!