De hypotheekrente die u betaalt voor uw eigen woning blijft aftrekbaar. U woont immers in deze woning. Als de woning 'vrij' is en er geen hypotheekrente meer wordt betaald is er per saldo geen WOZ-bijtellling meer. (wet Hillen)

De rente van de hypotheek voor de woning van uw dochter is niet aftrekbaar. Deze woning valt in Box 3. Hier moet u de WOZ-waarde van de woning opgeven als bezitting. De schuld van de hypotheek vermeldt u bij schulden.

Misschien is het handiger als u aan uw dochter leent. U heeft dan een vordering op uw dochter. Deze lening blijft behoren tot uw vermogen. Uw dochter betaalt een marktconforme rente over deze lening bijvoorbeeld 5%. Er mag 25% naar beneden of naar boven worden gerekend. De hypotheekrente is voor uw dochter aftrekbaar. U bent dan eigenlijk de bank. Deze constructie heeft de familiebanklening., Wel moet er sinds 2013 op de lening verplicht worden afgelost. De lening mag dus niet aflossingsvrij zijn. Maar moet óf annuïtair zijn óf lineair. Voor meer informatie kunt u googelen op: familiebanklening.
Zie: http://www.fiscalert.nl/2007/06/stappenplan_familiebank.php
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Dat heeft niets met elkaar te maken. Als jij je hypotheek maar kan blijven betalen.

Toegevoegd na 52 minuten:
http://www.hypotheekadviseur.nl/advies/2e-huis-kopen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zolang je in de huidige woning blijft wonen is voor je huidige hypotheek de rente ook net zo aftrekbaar als voor de aankoop van de woning van je dochter.

De bank zal bij het verstrekken van een lening op de aan te kopen woning wel kijken of het totaal van je verplichtingen in overeenstemming is met je inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de aankoop van een tweede woning is de rente NIET
aftrekbaar!
fisbel
11 jaar geleden
Een misser Pieter2110. Uiteraard is de hypotheek gevestigd op het huis van de dochter niet voor vader aftrekbaar. Deze laatste woning valt voor vader in Box 3. Betaalde rente door de dochter aan vader is onbelast. De familiebanklening is belastingtechnisch interessanter.
Zie het antwoord hieronder.