wat controleert een bank nog meer als je bkr prima is,en je inkomen is goed,als je een hypotheek wil,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (7)

Een bank zal ook een goed onderpand willen. Als de waarde van de woning die je koopt niet hoog genoeg is voor de hypotheek die je wil zal een bank ook niet akkoord gaan met de aanvraag. Daarnaast zal een bank ook kijken naar de zekerheid van je inkomen. Heb je een halfjaarcontract bij je huidige werkgever, of heb je een eigen bedrijf gelden andere regels voor de verstrekking van een hypotheek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* Of je een credit card hebt en wat de bestedingslimiet daarvan is.
* Of je op dit moment een vast of een tijdelijk dienstverband hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onderpand is de waarde inderdaad gelijk of minder aan het bedrag wat je voor hypotheek wil.
Je contract of de intentie van je werkgever of je wel werk zal blijven houden.
In bepaalde gevallen (boven de NHG garantie) kan ook je gezondheid gecontroleerd worden middels vragenlijsten en bloedproeven.
Of je een creditcard hebt in sommige gevallen
Je identiteit ( of je wel bent wie je bent)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bank is degene die jou een heleboel geld gaat toevertrouwen dat je zelf niet hebt, dus logischerwijze willen ze zich wel een beetje indekken, en de kans dat jij het gaat terugbetalen zo reeel mogelijk zien.

BKR registreert alleen maar welke schulden je hebt bij aangesloten verstrekkers (dus niet alle) dus is slechts een indicatie. Ook als je nog nooit een termijn te laat betaald hebt, zijn bijvoorbeeld 7 mobiele telefoonabonnementen, een PL-etje voor de auto en een op afbetaling ("koop nu betaal later")-bankstelletje staan dan toch wat rommelig en moet even uitgezocht worden.

Je inkomen kan op dit moment wel goed zijn, maar hoe is het op de lange termijn, hoe is het opgebouwd, hoe is je staat van dienst, en is je baas van plan je na het verlopen van je contract nog te houden ? En is je inkomen zelf toereikend of ben je afhankelijk van bijvoorbeeld koopsubsidie en kom je daarvoor in aanmerking ?

En dan het onderpand nog. Je wilt de hypotheek uiteraard om een huis mee te bekostigen. Is dat huis het waard, kan de bank het in geval van nood leuk zelf verkopen, affijn, ales bij elkaar is er best een hele hoop om uit te zoeken. De meeste banken gaan met het verstrekken van een hypotheek dus niet over één dag ijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig kunnen banken je ook nog een vragenlijst laten invullen over hoeveel auto's je hebt, hoe vaak je op vakantie gaat, of je regelmatig uiteten gaat enz. Hiermee stellen ze je uitgavenpatroon vast, en kijken ze of je genoeg overhoud om de woning ook daadwerkelijk te kunnen bekostigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast je inkomen en je bkr controlleren ze:

Of je een vaste baan hebt, vaak bellen ze nog even je werkgever.
Of het onderpand voldoende waarde heeft.
Soms vragen ze je aangifte Inkomsten belasting om te kijken of je geen andere woningen hebt (bijvoorbeeld om te verhuren).
Of je gehuwd/samenwonend bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het gecheckt wordt...maar ze zouden moeten kijken of er een kinderwens is. Het hebben van kinderen heeft nl. nogal een flinke impact op de besteedbaar inkomen.