Kan je met een aflossing vrije hypotheek meer lenen dan met een annuïteiten- of lineairehypotheek?

3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Je krijgt niet zo maar een aflossingsvrij hypotheek voor het volledige aankoop bedrag

Antwoorden (1)

Niet meer, omdat je bij een aflossingsvrije hypotheek geen hypotheekrenteaftrek meer hebt.
3 maanden geleden
ronron1212
3 maanden geleden
Ja en waarom dan niet je betaald alleen de rente dus wat is dan het probleem? @tinus1969
tinus1969
3 maanden geleden
@ronron1212, als je alleen rente betaalt, heb je geen korting door de hypotheekrenteaftrek. Los je af, dan betaal je effectief minder rente door de hypotheekrenteaftrek. Dat weegt op tegen de kosten van aflossen.
erotisi
3 maanden geleden
Maar leidt de niet aftrekbaar heid altijd ook tot een lager te lenen bedrag?
tinus1969
3 maanden geleden
@erotisi, meestal wel, want er zijn (vziw door DNB of AFM) vastgestelde grenzen aan de kosten (rente+ aflossing - hypotheekrenteaftrek) van een geldlening.
erotisi
3 maanden geleden
Stel lening 400.000 rente 3%. Kosten:
Aflossingsvrij: 12.000 rente
Annuiteit: 400.000 + (12.000 *30/2) = 580.000 / 30 = 19.000 rente + aflos - 30% * 3.000 = 1.000belasting = 18.000.
Dit is natuurlijk een kladberekening, maar laat wel zien dat een Aflossingsvrij per jaar minder duur is. Al blijf je wel met de schuld zitten na 30 jaar......
tinus1969
3 maanden geleden
@erotisi je betekening klopt niet want ook bij annuitair betaal je t eerste jaar 12000 rente
tinus1969
3 maanden geleden
Obv online berekeningen; eerste jaar 11886 rente en 8351 aflossing
erotisi
3 maanden geleden
Zo ver zit ik er dan met mijn 19000 Niet naast en ook hierin was de rente opgenomen.
Maw de totale kosten zijn lager bij Aflossingsvrij.....
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 bij een aflossingsvrije hypotheek los je niets af je betaald alleen rente dus betaal je minder geld per maand. Ja je lost niet af maar dat maakt voor het te lenen bedrag niet uit. Je krijgt echter nooit een 100% hypotheek.
tinus1969
3 maanden geleden
@ronron1212 ja en waarom is dat relevant? Je hebt gelijk maar ik snap niet waarom en waarop je reageert. Dit doe je vaker; je komt met feitelijke informatie waarvan niet duidelijk is waarom die relevant is mbt de vraag of reacties daar op.