Mijn ouders hebben een gift gedaan van €40.000,- aan mijn hypotheek. als ik het huis verkoop is het dan nog steeds een Gift?

Hallo,

Mijn ouders hebben een gift gedaan in mijn huis, mijn vraag is nu dan ook. aangezien mijn huis te koop staat, moet ik het geld terug geven wanneer het huis verkocht is omdat ze het een Gift noemen? mocht het huis verkocht worden betaal ik extra belasting over het verschil bedrag ( winst op huis )

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

"omdat ze het een gift noemen."

Ja hoor.
Een cadeau (gift) is een cadeau en eens gegeven blijft gegeven.
Vragen je ouders het geld terug?
Zodra je huis verkocht is en alle financiën geregeld houd je een bepaald bedrag over. De €40.000,= trek je er af en de rest is winst. Allemaal van jou trouwens.

Toegevoegd na 16 minuten:
Huis kopen met hulp ouders: schenking

"Het is natuurlijk ideaal als je ouders jou geld willen schenken. Gratis geld! Ouders mogen eenmalig belastingvrij een forse schenking doen. In 2017 mogen zij per kind tussen de 18 en 40 jaar eenmalig en maximaal € 25.449 op je bankrekening storten.

-------Er geldt in 2017 ook eenmalig verruimde schenkingsvrijstelling van € 100.000, als je de schenking gebruikt voor de koop van je woning, of voor de verbetering of onderhoud ervan. Ook mag dit geld worden gebruikt voor de aflossing van de eigen woning- of restschuld."

https://bieb.knab.nl/hypotheken/huis-kopen-met-hulp-ouders-de-opties-op-een-rijtje
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartelijk bedankt, mijn boekhouder begon er namelijk over. waarbij ik zelf ook vraagtekens kreeg. kan ik eindelijk stappen gaan ondernemen. Dankjewel voor je snelle antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ouders vragen het geld niet terug hoor, maar mocht er bijv 50% belasting af gaan van de €40.000 overweeg ik het wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk maar ik heb een link erbij gezet:
Er geldt in 2017 ook eenmalig verruimde schenkingsvrijstelling van € 100.000, als je de schenking gebruikt voor de koop van je woning, of voor de verbetering of onderhoud ervan. Ook mag dit geld worden gebruikt voor de aflossing van de eigen woning- of restschuld."
https://bieb.knab.nl/hypotheken/huis-kopen-met-hulp-ouders-de-opties-op-een-rijtje
Een gift hoef je niet terug te geven. Zou niet best zijn bij je verjaardag...

Als je het huis verkoopt, is de opbrengst van jou.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zelfs als de schenking betrekking zou hebben op het aflossen van de restschuld van een verkochte eigen woning, kun je dit bedrag houden.

Toegevoegd na 21 minuten:
"Een gift gedaan van € 40.000,- aan mijn hypotheek": kan het zijn dat je in België woont? In dat geval moet je successierechten betalen over de € 40.000,- als de schenkers binnen drie jaar na schenking overlijden. Dat zal hopelijk niet het geval zijn.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Danku vriendelijk voor uw snelle reactie
Officieel moet je die €40.000,- opgeven bij de belasting op het moment dat je ze ontvangt. (in bepaalde gevallen kun je bij de koop van een huis dit bedrag onder een gunstig regime ontvangen. (Google daarvoor eens op 'belasting schenkingen'))

Ná het (eventueel) betalen van belasting is het resterende bedrag van jou !

Dat geld van jou mag jij het in je huis investeren. Mocht je het huis daarna weer verkopen dan is dus ook al de winst van jou.

Technisch gezien is er immers ook alleen maar geld van jou in geïnvesteerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ga ik opzoeken, hartelijke bedankt voor je aanvullende informatie